Tiupan Semilir: PRU ke-13, Pakatan Rakyat di Selangor sukar?

“Assalamualaikum, tuan. Dari mana?", tegur Amir kepada Izam sebaik nampak kelibat rakannya itu.
“Alaikumsalam warahmatullah. Aku dari kedai beli ubat nyamuk,” balas Izam sambil tersenyum.
Kedua-dua mereka lantas ketawa girang.

“Eh, pilihanraya umum ke-13 bila?”.

“Entahlah. Kalau ikutnya tahun 2012 atau 2013. Kalau tak salah akulah.”

“Pakatan Rakyat boleh maintainkah di Selangor?”


"Kenapa engkau tanya begitu?" soal Izam sambil menyeluk tangan kiri ke dalam poket seluar.

“Kau tak perasankah sentimen orang Melayu di Selangor? Iyalah UMNO asyik teropong setiap salah tingkah PR,” soal Amir kembali.


“Itu aku tahulah. Memang jadi tugas UMNO pun. Kenapa pula?"

“Aku bimbang. Melayu di Selangor akan berubah nanti. Iyalah, dengar banyak duit digunakan untuk sekolah Cina dan Tamil di Selangor. Juta sana, juta sini. Sekolah majoriti Melayu apa cerita? Itu belum termasuk bantuan-bantuan lain.”


Izam terdiam. “Aku pun ada terbaca juga dalam Internet dan laman berita berkenaan bantuan yang diberikan itu.”


“Aku tahu bahawa kemenangan PR di Selangor banyak dibantu oleh pengundi Cina dan India. Tetapi jangan pula kerana ingin sangat memperoleh undi mereka, kebajikan orang Melayu diabaikan," jelas Amir.


Izam menggaru kepala dan tersenyum kelat.


0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger