Industri buku: Kita guna peraturan LAPUK – Ainon (PTS)

Dalam industri perbukuan, setiap tahun ratusan juta ringgit wang rakyat negara ini mengalir keluar bagi membayar harga buku-buku yang diimport. Buku-buku itu dicetak di luar negara, bermakna gaji pekerja di kilang-kilang percetakan di luar negara itu dibayar oleh pembeli buku-buku yang kita import.

Undang-undang import buku yang kita gunakan sekarang adalah undang-undang yang dibuat oleh penjajah Inggeris dahulu bagi membolehkan buku-buku yang dicetak di England dibawa masuk ke negara ini. Buku-buku itu pula tidak dicukai. Semua buku teks sekolah aliran Inggeris waktu itu adalah diterbitkan dan dicetak di England. Begitulah salah satu cara penjajah Inggeris merompak kekayaan kita bagi mengkayakan mereka sendiri.


Baca seterusnya.


Dalam industri buku pun ada RASUAH!


Sambil minum kopi, kontraktor itu meluahkan perasaan sakit hatinya terhadap pegawai kerajaan yang 'main persen-persen'. Katanya, beliau baru terserempak dengan seorang pegawai kementerian yang berkata dia boleh rekomen supaya syarikatnya mendapat tender RM1.5 juta, tetapi dengan syarat dia diberi 20%. Yang membuat kontraktor itu makin sakit hati adalah kerana pegawai itu seorang perempuan.


Baca seterusnya.


*** Selamat bercuti untuk semua. Saya pun balik kampung.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger