Percaturan geo-politik dicanai Amerika Syarikat

9 Zulkaedah 1430H: Sesungguhnya Arman berdepan dengan masa. Dia perlu melarikan diri dan mengejar dalam masa yang sama untuk membuktikan dirinya tidak bersalah. Dalam masa yang sama membongkar siapa dalang yang mahukan tiga negara ini bertelagah. Ada konspirasi penuh debar di sebalik kejadian.

Apa pula motif kedatangan seorang perisik Amerika Syarikat (AS)? Kenapa AS begitu berminat untuk masuk campur dengan konflik tiga negara ini? Sudah pasti AS menggunakan modal memburu dan membunuh terorist. Komander Ahmad Payan, ketua militer Pembebasan Mindanao menjadi sasaran.


Dengan menggunakan beberapa anak tempatan Malaysia, AS memasang perangkap untuk menampakkan bahawa konflik itu bukan buatan mereka.
AS dan agen-agen CIA memang begitu. Jahat dan busuk!

Novel aksi Kudeta Intro dan Kudeta Klimaks yang diterbitkan dalam dua jilid ini merupakan fiskyen thriller yang cuba mencari kelainan dalam hubungan geo-politik di rantau Asia Tenggara. Sudah sekian lama saya banyak membaca novel thriller berbahasa Inggeris yang melakarkan konflik geo-politik dan pra-peperangan di rantau ini. Kedua-dua novel terbitan PTS berbahasa Melayu ini patut dipuji dan diberi perhatian. Ia membawa kelainan.


Watak-watak pejuang pemisah menjadi pelengkap inti sebuah perjuangan. Isi hati dan makna perjuangan dijelaskan secara baik oleh penulis Khairul Nizam Khairani melalui luahan hati anggota pejuang pemisah Mindanao tersebut. Perjuangan mereka panjang dan penuh onak duri. Pimpinan pejuang pemisah dan rakyat Mindanao mendambakan keamanan kekal bagi wilayah selatan Filipina itu. Tetapi AS menerusi agenda busuk mereka tidak mengizinkan keamanan impian rakyat Mindanao menjelma.

Baca penuh ulasan buku ini di sini.
Berkaitan:
Tausug and the Sulu Sultanate
Gerila: Adakah mustahil menubuhkan Republik Islam Patani?
ISRAEL the terrorist!

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger