Nama Allah: UMNO ditempelak TG Nik Abd Aziz lagi

Mengapa pemimpin Umno menjadi kelam kabut dengan isu penggunaan nama Allah oleh Herald, sedangkan dalam masa yang sama mereka memisahkan agama dan politik.

Persoalan tersebut dilontar Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat setelah melihat Umno tiba-tiba nampak serius dengan isu tersebut.
“Tahukah mereka pengertian nama Allah itu sendiri sedangkan pegangan pemimpin Umno memisahkan agama dan politik. Mereka sanjung perkataan Allah (SWT) tak boleh guna sembarangan, tetapi dalam pada yang sama mereka menyebut agama lain dan politik lain.” (Sumber Harakahdaily)

Mereka kata (baca: Herald Weekly ) katanama Tuhan (God atau Lord) diganti kepada Allah hanya mahu digunakan dalam versi bahasa Melayu sahaja. Wah! Pandai sungguh muslihat mereka!

Allah bertitah dalam Quran:

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu sehingga engkau menurut agama mereka. Katakanlah, "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya pengetahuan kepadamu, maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah sesuatupun yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu." (Surah al-Baqarah, ayat 120)
Walaupun ada sahabat berkata jangan salahkan UMNO sangat dalam hal ini, namun aku tetap katakan bahawa:

Sama-sama fikirkan. Tetapi jangan beremosi seperti mana tingkah laku UMNO. Bagi aku, apa sahaja tindakan UMNO dalam isu keputusan mahkamah membenarkan perkataan ALLAH digunakan dalam akhbar mingguan Kristian itu sekadar retorik semasa!

Jika saudara mahu marah pada aku, aku terima dengan senang hati. Itulah tanggapan aku terhadap UMNO, selamanya! Kerana UMNO, Islam seakan-akan malu di bumi umat Islam Malaysia ini. Justeru kerana UMNO, Islam sekadar ritual di bumi bertuah ini.

Baca juga:
Novelis Kristian berdakwah melalui sastera
Isu nama Allah dalam bahasa dan budaya Melayu - ARIF HUSAINI

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger