Teater Menunggu Kata Dari Tuhan, kisah penderitaan jiwa

Salah satu pengisian perayaan Jubli Perak PAS Kawasan Hulu Langat yang tamat semalam ialah pementasan teater bertajuk Menunggu Kata Dari Tuhan. Teater yang berlangsung di Stadium Kajang tersebut nampaknya menarik untuk diteliti dan diberi perhatian.

Teater ini adalah terjemahan sebuah hadis panjang yan
g diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Ia mengisahkan Ka’ab bin Malik yang tidak ikut berperang bersama Rasulullah SAW dalam peperangan Tabuk.

Teater Menunggu Kata Dari Tuhan ini adalah teater kisah penderitaan jiwa dan perasaan yang dialami oleh Ka’ab bin Malik seorang sahabat yang rasa bersalah kerana tidak ikut serta untuk berjihad di Tabuk walaupun pada masa itu beliau si
hat dan mempunyai peralatan dan kenderaan untuk pergi berperang.

Pelbagai rasa yang dilaluinya lewat tertinggalnya beliau d
alam perang lalu beliau dipulaukan oleh nabi dan sahabat kerana kesilapan besarnya itu. Beliau juga diperintahkan untuk menjauhi isterinya.

Penderitaan jiwa yang amat sangat dialami oleh Ka'ab dalam menunggu keampunan dari Allah. Menunggu kata dari Tuhan melalui lidah Rasul..... bilakah beliau akan diampunkan? Berkat kesungguhan beliau dalam memunajat dan mohon keampunan dari Allah akhirnya beliau telah diampunkan oleh Allah.

Namun, mesej besar yag cuba disampaikan adalah – sejauh
mana kita bersedia untuk bercakap benar bila sudah melakukan kesalahan dan adakah kita bersedia untuk menerima hukumannya?

Inilah konflik jiwa Ka’ab dan saya rasa konflik jiwa kita juga. Kebenaran harus diterima walaupun pahit.

Antara artis yang terlibat dalam pementasan teater ini ialah Sani Sudin, Dinsman dan Sabri Yunus.
(Post asal dari MTD Dusun Tua)

Photobucket

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger