Itulah PM Najib – Harga petrol RON97 naik lagi!

25 Zulkaedah 1431H - Sejak petang semalam hampir semua sistem komunikasi media 'alternatif' melaporkan bahawa minyak akan naik menjelang tengah malam. Ramai rakyat tidak mempercayai perkara tersebut, tidak mungkin dalam sebuah kerajaan yang begitu bertamadun dengan menggunakan slogan rakyat didahulukan akan menaikkan harga bahan bakar utama negara secara senyap-senyap dan tidak bertanggungjawab.

Malangnya selepas bangun pagi, seluruh rakyat tersentak dengan ketidak pedulian regim kepada rakyat. Rakyat telah diambush secara senyap ketika tengah malam dengan menaikkan harga minyak secara senyap.Harga petrol RON97 dinaikkan 5 sen lagi mulai esok. Berikutan itu, harganya kini RM2.15 seliter, demikian menurut laporan.

Kenaikan dinaikkan ketika rakyat mengeluh dengan kos sara hidup yang semakin naik. Harga barang dan perbagai kos hidup mula sedikit stabil. Kebanyakan rakyat baru nak sesuaikan diri (adjust nafas) selepas kenaikan 5 serangkai pertengahan Julai lalu. namun 'ambush' tengah malam semalam umpama taktik gerila yang menyentak rakyat semula. Selepas ini pasti diekori dengan kenaikan lain - lain perkara yang bersangkutan dengan kehidupan rakyat.


Tidak kedengaran kenaikan besar bahan api dunia tetapi regim ini terus menaikkan harga RON97.


Ketika ini dua pilihanraya kecil sedang berjalan. Kenaikan ini secara tidak lansung menunjukkan Regim ini sedang menguji kepekaan rakyat. Jika mereka menang pilihanraya ini maka jelas rakyat tidak peka dan regim akan pasti terus gila tidak mempedulikan rakyat.


Kenaikan berjadual ini adalah juga hasil cadangan dari Jawatankuasa Pemandu yang dibentang oleh Idris Jala beberapa ketika lalu. Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2011 sebelum ini mengumumkan pembinaan Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat bernilai RM5 bilion bagi menarik pelabur dan pelancong.


Dengan keputusan menaikkan harga minyak tersebut, membuktikan bajet yang dibentang mementingkan projek mega dari keperluan rakyat. Kita bercakap tentang kedudukan kewangan negara yang mantap, dalam masa sama kerajaan alihkan beban kepada rakyat.


Kepada pengundi Galas dan Batu Sapi jika BN menang percayalah pasti banyak lagi kenaikan selepas ini. Ini ujian kepekaan rakyat.


Menurut laporan media, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Rohani Abdul Karim di Dewan Rakyat hari ini bagaimanapun menjelaskan, kenaikan tersebut adalah biasa. (Siaran akhbar oleh che'GuBard)


Harakahdaily melaporkan bahawa
PAS mengucapkan 'tahniah' kepada kerajaan Umno-BN di atas keputusan menaikkan 5 sen harga petrol RON 97 bermula tengah malam tadi.

Ketika diminta mengulas perkembangan terbaru itu, Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli secara sinis turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana sekali lagi menyusahkan rakyat.


"Tahniah, sebab terus menerus buat keputusan yang menyusahkan rakyat," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.


Harga petrol RON 97 dinaikkan 5 sen lagi mulai hari ini tanpa sebarang pengumuman. Berikutan itu, harganya kini menjadi RM2.15 seliter.
Bagaimanapun menurut Hatta, dengan keputusan menaikkan harga minyak tersebut, membuktikan bajet yang dibentang mementingkan projek mega dari keperluan rakyat.

"Kita bercakap tentang kedudukan kewangan negara yang mantap, dalam masa sama kerajaan alihkan beban kepada rakyat.


"Saya ingatkan kepada rakyat terutama pengundi Galas dan Batu Sapi bahawa akan ada lagi kenaikan harga barang diumum kerajaan Umno BN selepas ini," katanya yang juga Koordinator Protes.

Berkaitan:
Jangan biarkan Malaysia menuju kehancuran akibat dambakan maksiat!

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger