Amerika Syarikat double-standard terhadap Libya

29 Rabiulakhir 1432H - Rangkaian Memacu Arus Perjuangan (MAP) mendesak agar Regim Pemerintah Amerika dan sekutunya Britain, Perancis, Belanda dan Sepanyol segera menghentikan serangan terhadap rakyat Libya.

Walaupun bersandarkan resolusi PBB bagi menyelamatkan nyawa orang awam dari serangan tentera Muammar Gadafi, namun hakikatnya serangan udara Amerika telah mengorbankan ramai orang awam termasuk kanak-kanak.


MAP yakin Turki dan didokong oleh OIC, Liga Arab, China, Rusia, Brazil dan beberapa negara lain mampu menjadi orang tengah membabitkan pihak Gadafi, pejuang demokrasi, dan pihak-pihak yang terbabit dalam krisis Libya kemeja rundingan.


MAP kesal dengan tindakan "double-standard" Amerika dan sekutunya yang cukup bertegas dalam krisis Libya tetapi tidak dalam krisis Bahrin, Yamen dan beberapa negara Asia Barat lain yang regimnya merupakan sekutu kuat Amerika.


MAP juga curiga dengan kesungguhan Amerika terbabit dalam konflik Libya yang kelihatannya lebih menjurus ke arah penguasaan sumber minyak dan gas di Libya. Inilah yang berlaku dalam penjajahan Amerika terhadap Iraq, dengan alasan Senjata Pemusnah Mega (WMD) yang kononnya dimiliki Saddam.

MAP juga menyeru agar pihak Gadafi sedia kemeja rundingan bagi menyelesaikan krisis yang ada dan tidak membiarkan keadaan dieksploitasi oleh regim pemerintah Amerika Syarikat.


-- Kenyataan akhbar Mustaffa Kamil Ayub, Presiden MAP.

Berita terkini seperti dilaporkan oleh al-Jazeera ialah:

"US and Egyptian special forces have reportedly been offering covert armed training to rebel fighters in the battle for Libya, Al Jazeera has been told.

An unnamed rebel source related how he had undergone training in military techniques at a "secret facility" in eastern Libya."

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger