Berfikir Gaya Champion: Fokus dan berdisiplin

“Champion fokus dan berdisiplin,” kata Jack Dempsey, peninju Amerika Syarikat yang memegang gelaran juara dunia kelas berat 1919-1926, “Champion adalah orang yang bangkit ketika dia tidak mampu."

Insya-Allah, buku Buat Duit dengan Katering (sebelah kiri) nanti akan ada pendampingnya. Pelengkap perkisahan dalam usaha dan melestarikan menjadi seorang Champion.

Wisata kehidupan menemukan tarikh 16 Okt. 2012 yang agak misteri. Bertemu dengan seorang pembaca yang memiliki buku Buat Duit dengan Katering dan ingin menceburi bisnes ini. Dalam SMS beliau mencatat, "Saya sudah membaca dari muka surat 98 - 116. Amat terharu. Saya akan menemui tuan untuk menuntut ilmu satu persatu dari buku itu secara formal." 

Catatan lama seorang rakan: “Jejak usahawan, baca kisah pengalaman Tuan Hizamnuddin Awang, a.k.a. Tuan Web Sutera meninggalkan kerjaya untuk mengharungi dan begelumang dalam dunia bisnes katering. Nostalgia pahit manis yang memukau dan menawan hati. Pendedahan berani dan terus terang. Langkah demi langkah dalam membina perniagaan bidang penyediaan makan.” 

Seorang jiran yang kini berkecimbung dalam bisnes katering berkata, "Aku ada beli buku katering. Mulanya aku tak tahu. Bila aku teliti, eh, kau rupanya yang tulis. Bagus, kau jujur dalam menulis."

Seorang hamba Allah pula yang sudah bosan bekerja di bank telefon saya minta info berkenaan buku BuatDuit dengan Katering kerana beliau mahu mulakan bisnes ini. Saya ceritakan secara ringkas apa isi kandungannya. 

Tip katering 

Salah satu daya penarik sajian makanan ialah penyediaan meja bufet yang melengkapi tema tertentu. Ia juga turut merangkumi jenis hidangan. Kita perlu kreatif dan bersedia memenuhi persepsi klien dan tetamu.

Keinginan dan tanggapan setiap klien berbeza bagi acara tertentu. Justeru itu, katerer mesti bijak berbincang, menawarkan dan memberi khidmat nasihat yang bersesuaian. Jangan membuatkan kustomer berfikir banyak bagi menyediakan senarai menu yang diperlukan. Kita nasihati mereka. 

** Saya, Web Sutera, adalah seorang pengusaha bisnes Lusiana Catering sepenuh masa sejak tahun 2006. Selain daripada itu, saya juga hamba Allah yang suka mencatat. Buku Buat Duit dengan Katering dan novel sejarah Macedonia: Alexander Agung - Hijab Raja Zulqarnain adalah dua buah buku pertama yang diterbitkan. Insya-Allah, saya akan terus lestarikan minat dan bakat menulis ini.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger