KOMBAT ARMAGEDON – VR Masjid Al-Aqsa


Imbas kembali, beberapa tahun sebelum 2586 Masihi, VR Masjid Al-Aqsa

Dia melalui sebelah timur kawasan masjid ini, merentasi bazar mengikut laluan gapura yang besar dan indah. Kemudian dia membelok ke sebelah kanan yang dibarisi dua baris tiang-tiang besar, masing-masing memiliki sembilan dan dua puluh pilar marmar. Pilar-pilar itu di puncak dan dasarnya berupa pualam bercahaya pelbagai warna, dengan sambungan kuat oleh lapisan timah.

Di atas pilar-pilar terdapat lengkungan-lengkungan, yang terbuat dari batu bata, tanpa pelapis plaster atau simen. Setiap lengkungan pula dibangun dengan tidak lebih dari lima atau enam blok batu. Pilar-pilar ini mengarah sampai berhampiran Maqsurah.

Ramai orang berada di persekitaran Baitulmaqdis Timur ini; orang Islam, Yahudi dan penganut Kristian. Dia masih melilau mencari lokasi yang pernah dikatakan oleh rakannya itu.

Dia melalui satu lorong. Orang semakin berkurangan. Sebaik tiba di hujungnya yang agak gelap, dia mengetuk pintu. Tidak semena-mena, satu lohong terbuka, lanta dia memasukinya tanpa was-was.

Dia melihat sosok seseorang berpakaian pahlawan era Raja Alexander. Dia tersenyum, bukan geli hati tetapi agak terkejut dengan penampilannya. Dia berjalan santai sambil melihat sekeliling domain itu.

Monolognya, “Ermm .. domain Batu Terapung.” Kemudian dia bertanya, “Mengapa bersendirian, kawan?”

Sahabatnya itu menoleh seraya menguntum senyum persahabatan. Lantas sahabat itu bangun dari duduknya, pedang tersisip di sebelah kanan tubuh, memeluk erat Fateh Sa’adi yang berpakaian pahlawan Melayu siap berkeris tersisip di pinggang juga.

Sebaik sahaja pelukan terlerai, Yaacob Dawood berkata, “Sengaja saya tidak mahu orang lain kacau damai di sini. Ramai juga pengembara yang cuba ketuk pintu pohon kebenaran, tapi saya tak benarkan. Hanya kamu, sahabat .. hanya kamu yang saya benarkan.”

“Alhamdulillah. Terima kasih, Yaacob. Sudah lama di sini?”

“Adalah, lebih kurang setengah jam waktu biasa. Bukan dikira kelajuan cahaya.” Jawab pemuda Yahudi itu cuba bercanda.

“Apa sebabnya kamu bersendirian di ruang domain yang paparkan lokasi banyak sejarah ini? Sejarah Nabi Muhammad bermikraj ke Sidratul Muntaha.”

“Fateh, saya bosan dengan kacau bilau manusia yang tidak manusia lagi. Di sini, di ruang domain ini, saya boleh bertafakur. Berfikir dan mentaakul.”

Fateh Sa’adi duduk di satu bahagian Batu Tergantung, sementara Yaacob Dawood di bahagian satu lagi. Pemuda Yahudi itu bercerita.

“Saya bosan dengan keadaan semua warganegara Israel yang Muslim diperbolehkan untuk masuk dan beribadah di Masjid Al-Aqsa, pada waktu-waktu tertentu. Israel menetapkan batasan ketat akses masuk ke masjid bagi penduduk Islam di Tebing Barat dan Gaza. Untuk tempoh yang lama hanya warga Arab dan Palestin yang tua-tua sahaja dibenarkan masuk dan bersolat di dalam masjid ini. Helah Israel untuk pembatasan tersebut dengan alasan kononnya yang berusia tua dan telah bernikah cenderung ‘tidak menyebabkan masalah’.”

Fateh Sa’adi mengangguk. Suasana senyap. Kemudian dia bertanya, “Apa maksud persekitaran yang kamu bina ini, sahabat? Seperti pembinaan pada abad ke-21 yang lalu.”

Merenung batu itu dengan cermat, saya bina agar ia terletak di atas asas konkrit batu yang kukuh. Di segenap arahnya berpijak ke atas asas itu dan tidak nampak pun ia tergantung seperti yang sepatutnya. Semasa lawatan saya setahun yang lalu, saya bertanya Imam Besar Masjid Al-Aqsa yang berada di situ. Beliau menyatakan memang dahulu batu besar yang macam payung itu tergantung-gantung. Oleh kerana banyak pembesar-pembesar negara dan banyak pelawat-pelawat luar datang, mereka terperanjat dan amat gerun dengan keadaan batu itu.

“Ramai yang tidak berani masuk di bawah batu itu, kerana takut tiba-tiba batu itu menghempap mereka. Memandangan isu keselamatan penting ini dan mengelak daripada berlakunya berbagai tanggapan orang ramai ke atas keadaan Batu Tergantung yang unik itu, maka pihak berkuasa mengambil tindakan membina tapak yang menyambung batu itu dari bumi. Begitu juga apa yang saya buat dalam domain ini, Fateh.”

“Memang begitulah apa yang berlaku di dunia sana pun, Yaacob.”

“Versi kamu akan kejadian ajaib itu?”

Kemudian Fateh Sa’adi pula bercerita sambil membetulkan kedudukan keris yang tersisip di pinggangnya.

“Yaacob, ini bukan versi saya atau versi yang kamu dahulu kata pelbagai. Insya-Allah, inilah yang sebenarnya. Ulama umumnya berpendapat Rasulullah (SAW) bermikraj dari satu tempat di Baitulmaqdis yang disebut sebagai Qubbatul Mikraj atau kubah tempat dimikrajkan. Pendapat alim ulama bukannya cerita yang direka-reka, bahkan dari sumber amat sahih Al-Quran dan hadis Baginda.

“Tempat itu juga dikenali sebagai Sakhrah Baitulmaqdis, di sini. Imam Abu Bakar Ibnul ‘Arabi, ketika membuat penjelasan kitab al-Muwatta’ oleh Imam Malik, beliau menyatakan batu besar di Baitulmaqdis adalah suatu keajaiban Allah. Batu itu berdiri sendiri di tengah-tengah Masjid Al-Aqsa, tergantung-gantung dan terpisah daripada semua bahagiannya dengan bumi. Tidak ada yang memegangnya, melainkan Yang Memegang langit, yakni Allah, daripada jatuh menimpa bumi.”

“Di puncaknya dari arah selatan yang agak condong, itulah tempat kaki Nabi Muhammad (SAW) berpijak untuk menaiki Buraq. Ditafsirkan kerana kegerunannya atas kehebatan Baginda maka batu itu tergantung.

“Imam Abu Bakar mengakui bahawa setelah beberapa ketika kemudian, beliau pun memberanikan diri dan masuk berteduh di bawahnya. Beliau dapat melihat pelbagai keajaiban. Beliau dapat menyaksikannya dari semua arah, benar-benar melihatnya terpisah dari bumi. Ada arah yang lebih jauh terpisah dari bumi daripada arah yang lain.”

Pandangan Yaacob Dawood tepat ke sudut Batu Tergantung dalam domain itu. Sambil mengangguk dia berkata, “Kamu benar, sahabat. Itu juga yang diceritakan oleh Imam Besar Masjid Al-Aqsa. Maha Suci Tuhan.”

“Yaacob, saya percaya apa yang terjadi di sepanjang perjalanan ajaib Israk dan Mikraj banyak boleh ditaakul. Ia perjalanan sepantas kelajuan cahaya Rasulullah (SAW) pada sebahagian malam atas kekuasaan dan kehendak Allah dari Masjid al-Haram ke Masjid Al-Aqsa, kemudian naik ke langit sampai ke Sidratul Muntaha.

“Timbul satu pertanyaan, mengapa Allah kuasakan Nabi naik ke langit dari Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis ini, bukannya dari Makkah? Pasti ada rahsia-Nya.

Yaacob Dawood mengangguk. Dia berkata sebagai pertanyaan, “Rahsia yang saya terfikir ialah Allah akan jadikan Baitulmaqdis atau Al-Quds sebagai lokasi bermulanya pemerintahan Khalifah Islam seperti mana era Khalifah al-Rasyidin di suatu zaman nanti?”

“Allah! Kamu benar, sahabat.”

“Saya mengakui kepimpinan Dajjal di akhir zaman ialah manusia melihat kepimpinan sebagai habuan dunia untuk kekayaan, kekuasaan, kemegahan, kesenangan dan kemewahan bukan amanah dan tanggungjawab yang akan ditanggunghisab. Lantaran itu manusia berlumba-lumba mengejarnya tanpa memikirkan halal atau haram dalam tatakelola. Ramai yang menipu, memfitnah, berbohong dan seribu satu cara yang haram di sisi Allah. Apa yang penting bagi mereka kuasa dan pangkat mesti digapai.

“Akhirnya kepimpinan mereka tidak diredhai Allah, kepimpinan mereka penuh dengan rasuah, kezaliman, penindasan kepada rakyat, maksiat, masalah sosial. Halal dan haram diketepikan, dosa dan pahala tidak dihiraukan, keadilan tiada dalam kamus kepimpinan dan negara akan hancur dek kerana kepimpinan yang rosak ini. Fateh, saya sedar.”

Di akhir akuan itu, Yaccob Dawood bertanya, “Kamu kenakan busana pahlawan Melayu. Kenapa? Mahu berperang?”

Fateh Sa’adi tersenyum seraya mengangkat bahu.

** Fragmen sebuah novel berjudul Kombat Armagedon dalam penulisan. Hakcipta Terpelihara 2013 Web Sutera.

** Ukiran peta atas: Pandangan dari pihak Barat berkenaan perang armagedon.
** VR ialah singkatan kepada virtual reality.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger