Saya
merujuk kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdul Wahid
Omar yang dilaporkan mengesahkan kenaikan tol yang akan berlaku dalam tahun
2014 kerana ia sebahagian dari perjanjian konsesi yang dimeterai oleh kerajaan.
Alasan
yang diberikan oleh beliau itu dangkal terutamanya apabila sebahagian besar
dari pemegang konsesi lebuhraya utama di negara ini dikuasai oleh anak-anak
syarikat milik kerajaan. Oleh kerana pemegang konsesi adalah anak-anak syarikat
milik kerajaan, Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa dan pengaruh untuk
merundingkan semula terma-terma perjanjian untuk tidak menaikkan tol.
Tiga
kumpulan terbesar pemegang konsesi lebuhraya adalah seperti berikut:
1. Projek
Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang mengendalikan Lebuhraya Utara Selatan,
Lebuhraya NKVE, Lebuhraya Elite, Lebuhraya Linkedua, Lebuhraya Butterworth
Kulim dan Jambatan Pulau Pinang;
2. Prolintas
yang mengendalikan Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur, Lebuhraya Guthrie
Corridor Expressway, Lebuhraya Kemuning Shah Alam dan bakal membina Lebuhraya
Sungai Besi – Ulu Kelang dan Lebuhraya Damansara – Shah Alam;
3. Gamuda
(melalui anak syarikat usahasamanya) yang mengendalikan Lebuhraya Damansara
Puchong, Lebuhraya KESAS dan Lebuhraya SPRINT.
PLUS
dikuasai sepenuhnya oleh agensi-agensi kerajaan iaitu Khazanah dan Kumpulan
Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Prolintas adalah anak syarikat milik penuh
Permodalan Nasional Berhad (PNB) iaitu agensi amanah saham milik kerajaan.
Hanya
Gamuda yang merupakan syarikat swasta tetapi agensi-agensi kerajaan seperti
KWSP, Tabung Haji, KWAP, unit-unit Amanah Saham dan lain-lain mempunyai
sekurang-kurangnya 22.59% pegangan (berdasarkan pemilikan saham akhir tahun
2010) di dalam Gamuda yang menjadikan Kerajaan Persekutuan sebagai salah satu
pemegang saham terbesar Gamuda melalui pelbagai agensinya.
Tambahan
pula, sebahagian besar dari konsesi tol di negara ini mendapat bantuan kewangan
penuh kerajaan semasa pembinaan. Kerajaan Persekutuan memberikan bantuan-bantuan
seperti subsidi kewangan untuk pengambilan tanah, pembiayaan mudah melalui Bank
Pembangunan atau pun geran kewangan kepada pemegang-pemegang konsesi untuk
membina lebuhraya. Contohnya, Lebuhraya Maju Expressway dibina hampir
sepenuhnya menggunakan geran kewangan kerajaan berjumlah RM976.7 juta hingga
membolehkan pemegang konsesinya membuat pinjaman kecil sahaja untuk menyiapkan
lebuhraya tersebut.
Sebab itu
saya menyanggah kenyataan Dato’ Seri Abdul Wahid Omar yang memberi gambaran
salah bahawa kenaikan tol tidak dapat dielakkan kerana perjanjian konsesi
dimeterai dengan syarikat swasta.
Hakikatnya,
sebahagian besar perjanjian konsesi melibatkan anak syarikat kerajaan. Bagi
perjanjian konsesi yang lain, syarikat-syarikat swasta seperti Gamuda dan Maju
Holdings telah mendapat pelbagai kemudahan kewangan dari kerajaan ataupun
projek-projek besar kerajaan. Pemegang konsesi yang lain pula mendapat
pembiayaan mudah kerajaan.
Ini
bermakna, Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa dan pengaruh untuk duduk berbincang
dengan pemegang-pemegang konsesi sama ada melalui pemilikan saham pemegang
konsesi ini atau bantuan kewangan yang telahpun diberikan kepada syarikat
pemegang konsesi. Alasan bahawa kenaikan tol tidak dapat dielakkan kerana
perjanjian yang dimeterai dengan swasta tidak dapat diterima kerana sebahagian
besar konsesi tol dikuasai oleh kerajaan sama ada secara langsung atau tidak
langsung.
2 comments:
KALU DULU KITA MENCARI BUKTI DAN FAKTA BAGI MENERUSKAN AGENDA UNTUK MEMPERBAIKI SALAH LAKU PENTADBIR NEGARA.TAPI ITU TELAH BERLALU.BUAT MASA TERKINI YANG TERBAIK IALAH KITA IKUT CONTOH THAILAND.CUMA TAKUT PEMINPIN PEMBANGKANG INI DAYUS TAKUT MATI SERTA MENJAGA PERUT AGAR TIDAK KENDUR.SEBAB SUDAH TIDAK BERGUNA LAGI UNTUK BERBICARA.BINI PAKAI JET BERJUTA JUTA RINGGIT DUIT NEGARA HABIS.MEREKA KAYA RAYA RAKYAT MISKIN KELANA.JADI BANGKIT MACAM THAILAND DAN RAKYAT SANGGUP BERJUANG HINGGA MATI
semua kenaikkan telah dirancang oleh kera-jaan yg di kepalai oleh ungok laknatullah...cuba kita perhati dan teliti... parti2 komponen lain yg selubang dgn umgok hanya berdiam diri... tak komen sket pun... sebab walaupun mereka terdiri dari kalangan bukan Islam secara majoriti tetapi Allah bagi akal kpd mereka utk tidak bersama2 menindas dan menzalimi rakyat disebabkan kebodohan sendiri, ketamakkan, haloba dan berhati syaitan... semoga Allah melaknat dan menghukum pemimpin2 yang zalim ini dan mereka yg bersubahat dgn nya... AMIN YA RABBAL ALAMIN. sesungguhnya hamba rakyat teraniaya akibat dari kebodohan pemimpin negara....
Post a Comment