Kisah Hijrah 1



Wahai anak muda! Duhai ikhwan!

Selepas membebaskan Konstantinopel, kerajaan Daulah Uthmaniyah berdepan dengan ancaman daripada kerajaan atau wilayah Trebizond. Semasa berjalan menuju wilayah Trebizond di pesisir pantai Laut Hitam, Sultan Muhammad Al-Fateh dan angkatan perangnya berhadapan dengan banyak halangan. Salah satu halangan itu ialah penguasa Trebizond disokong oleh satu kabilah suku kaum Turki yang dipimpin oleh Hasan Uzun.

Sultan Muhammad Al-Fateh menemui ibu Hasan Uzun bagi mencari perdamaian, dan sekali gus sebagai orang tengah bagi memberi elemen hijrah kepada anaknya.

Ibu Hasan Uzun bertanya, “Wahai anakku, mengapa kamu bersusah payah berjalan menuju ke sana? Kamu sudah harungi gunung-ganang dan mendaki bukit-bukit tinggi. Adakah Trebizond berhak untuk kamu bebaskan sehingga sebegini sekali?”

Sultan yang berani, gagah, cerdas dan menghambat gagal daripada hidupnya itu menjawab, “Duhai bondaku. Sesungguhnya Allah SWT meletakkan pedang di tangan saya untuk berjihad di jalan-Nya. Andai saya tidak sabar dan tidak berusaha menghadapi aneka ragam perkara sulit ini, serta tidak laksanakan amanah pedang ini, maka saya tidak patut mendapat gelaran ghazi. Saya takut menemui Allah SWT di akhirat kelak dengan kegagalan dalam misi menyebarkan Islam.”

-- Kisah dipetik dari buku Hijrah Champion Gaya Rasulullah, diterbitkan oleh Must Read.

** Saya WEB SUTERA, novelis dan penulis yang sudah menghasilkan lebih 15 karya berbentuk buku.
** Selain menulis, saya juga mengusahakan bisnes katering. Sudikan untuk hubungi pihak LUSIANA CATERING. Benda boleh bincang dalam Raikan Citarasa, insya-Allah.
** Foto: Seorang pembaca sudi membeli novel PERANG ARMAGEDON, diterbitkan oleh Galeri Ilmu.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger