Surah Yusuf tunjuk ajar cara menulis

Salah satu sumber rujukan yang pihak PTS Publications & Distributors ajarkan kepada mentee-menteenya ialah penulisan teknik surah Yusuf. Tidak lama dahulu saya baca terjemahan surah Yusuf dalam dua kitab tafsir yang berbeza. Sememangnya isi surah ini ialah kisah Nabi Yusuf yang Tuhan ceritakan kepada Nabi Muhammad (S.A.W) buat menghiburkan beliau di kala kedukaan. Secara tidak langsung Allah mengajar manusia bagaimana menulis cerita yang baik.

Dengan niat untuk berkongsi ilmu, saya salin terjemahan bagi tujuh ayat pertama surah Yusuf di sini. Semoga mendapat manfaat untuk semua.


[1]
Alif, Laam, Raa'. Ini ialah ayat-ayat Kitab Quran yang menyatakan kebenaran.

[2]
Sesungguhnya Kami menurunkan kitab itu sebagai Quran yang dibaca dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya.

[3] Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.

[4] (Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku".

[5] Bapanya berkata: Wahai anakku! Janganlah engkau ceritakan mimpimu kepada saudara-saudaramu, kerana aku khuatir mereka akan menjalankan sesuatu rancangan jahat terhadapmu. Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia.

[6] Dan demikianlah caranya Tuhanmu memilihmu dan akan mengajarmu takbir mimpi serta akan menyempurnakan nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Yaakub sebagaimana Dia telah menyempurnakannya kepada datuk nenekmu dahulu: Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

[7]
Demi sesungguhnya! (Kisah) Nabi Yusuf dengan saudara-saudaranya itu mengandungi beberapa pengajaran bagi orang-orang yang bertanya (tentang hal mereka untuk mengambil iktibar).

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger