Puisi Maulidur Rasul: Sungguh Muhammad

11 Rabiulawwal 1432H - Puisi ini saya hantar untuk Peraduan Puisi Maulidur Rasul PTS. Tetapi tidak memenangi salah satu dari 3 hadiah utamanya. Namun dapat juga hadiah saguhati. Terima kasih, PTS.

Sungguh Muhammad itu Pesuruh Allah

dia manusia teladan sepanjang zaman

dia Rasulullah pengakhir para nabi dan rasul

Rasul pembawa rahmat seluruh alam;

walau ada manusia seolah dengki akan peribadinya

sejarah tidak pernah lupa menekat rakam

zaman terus berlalu dengan sirah merangkum seluruh era


Wahai junjungan Rasul yang mulia

engkau manusia pilihan Tuhan

datang membetulkan Jahilliyah;

dunia meratap atas perginya dirimu

yang pasti bagi setiap kehidupan;

namun sirahmu terus menyinar merentas era dan zaman

peribadi yang dipersiapkan megah melintas sejarah


Wahai pemimpin yang unggul

seluruh umat bahkan semua kehidupan menjadi amanahmu

engkau hadapi cabaran berdarah penuh cekal

tawakal dengan rahmat Allah

engkau pemaaf umat Quraisy dan Thaqif

engkau penyayang umatmu

sedang engkau di hujung nyawa;


Ingatlah….

Cinta agung cinta Rasulullah terhadap umat

Cinta suci cinta Khatijah pada Muhammad

Cinta indah cemburu Aisyah pada Khatijah

Cinta anak cinta Fatimah az-Zahrah pada Muhammad


Pesanmu “Aku tinggalkan Kitab Allah dan Sunnahku”

itulah khutbah terakam

dalam lipatan sejarah

terus mempedoman manusia seluruh alam.


--- Web Sutera


Berkaitan: Champion: Allah bos kita, bukan manusia
Ayuh berhijrah demi misi jihad
Champion Buana, TG Nik Abdul Aziz dan TG Abdul Hadi
Bicara Buku: Politik adalah kehidupan

Testimoni 50 Sup Champion Resipi Rasulullah: Memberi inspirasi kepada pembaca – Zonan Villa 
50 Sup Champion Resipi Rasulullah - mengasyikan, teruja dan sarat ilmu

4 comments:

LibangLibu said...

Tuan blog,

Saya selalu mengikuti blog tuan yg popular ni dan saya ingin sama melebarkan jaringan pembaca.

Kalau tuan tak keberatan, mintak letakkan blog saya dlm blogroll tuan.

t/kaseh

Anonymous said...

asalamualaikum..maaf yea ! sye arap anda izinkn sye na gne puisi ini utk ptndingan di skola sye..m0ge anda drhmati oleh-Nya..syulran :)

Web Sutera said...

Alaikumsalam warahmatullah, sdr. Anonymous.

Saya tidak kisah. Namun ia semestinya dikreditkan kepada saya. Satu lagi, puisi ini ada termuat dalam buku motivasi addin berjudul 50 Sup Champion Resipi Rasulullah. Saya kira dan bimbang ia melanggar hakcipta. Justeru keputusan nanti bisa menggamit protes pihak lain.

Pada hemat saya, elok sdr. buat adaptasi.

Jadwal KRL Agustus 2015 said...

puisi yang bagus kak :)

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger