Konstantinopel: Menjulang Panji Jihad

Mei – Julai 1908 Masihi, Kota Konstantinopel / Istanbul, Turki

“Saya sedar sudah banyak perubahan sejak akhir-akhir ini,” kata Grisham Gale.


“Maksud kamu, Grisham?” Soal Mavi Mirza.

Grisham Gale mengeluh. Nampak riak wajahnya sedikit berserabut. Dia tidak suka akan apa yang sedang melingkari kerajaan Utsmaniah sekarang.

Mereka berdua berada di sebuah kafe di Haydarpaşa, sebuah hub pengangkutan utama di Istanbul. Pembinaan bangunan utama di situ kini mamasuki fasa-fasa terakhir.

Grisham Gale mengimbau kembali sejarah pembinaan stesen penting ini. Selepas melengkapkan rangkaian jalan keretapi melalui Anatolia, Sultan Abdulhamid II berucap, "Saya membina landasan keretapi dan bangunan untuk pelabuhan ini, tetapi ia masih tidak cukup. Kita akan membina sebuah bangunan yang akan menunjukkan kebesaran apa yang kita lakukan; ‘Haydarpaşa’.”

Atas permintaan Sultan Abdul Hamid II, pembinaan bangunan Haydarpaşa telah dimulakan oleh dua ahli seni bina Jerman, Otto Ritter dan Helmuth Conu pada tahun 1906. Semasa pembinaan, kemahiran pengukir Itali dan Jerman digabung jalin secara saksama. Justeru terbinalah gaya seni bina neo klasik Jerman.

Nama bangunan ini diberikan oleh Sultan Salim III. Beliau telah menghabiskan banyak masanya untuk membina ibu pejabat pasukan tentera Salimiye dan beberapa seksyen Haydarpaşa memahatkan nama beliau sebagai memperingati usaha gigih itu. Selepas beberapa ketika, pihak berkuasa memutuskan untuk memberi nama Haydarpaşa kepada keseluruhan kompleks bangunan.

Grisham Gale memandang sahabatnya itu, lalu berkata, “Saya bimbang dengan beberapa perjanjian, salah satunya ialah pada awal bulan Jun lalu. Perjanjian itu saya tidak suka justeru ia bakal mencetus konflik. Apa perlu Turki Muda, England dan Rusia kononnya berganding bahu melaksanakan program reformasi di Macedonia? England dan Rusia, kami jarang bersetuju dalam banyak perkara, tetapi kini bergabung tenaga? Ada udang di sebalik batu, Mavi.”

Mavi Mirza mengukir senyum. Dia sudah lama mengenali hati budi lelaki Inggeris di hadapannya; seorang perisik tentera yang tidak menyebelahi sangat akan kebanyakan kebijakan politik England dan negara-negara Eropah di Turki.

“Jarum Zionis,” getus Mavi Mirza.

** Saya cuba 'mengukir' kembali Konstantinopel pada waktu dinyatakan melalui dialog dan wisata minda. Ini salah satunya.

Berkaitan:
Perang Konstantinopel: Pendahuluan
Perang Konstantinopel (1)
Perang Konstantinopel (2)
Perang Konstantinopel (3)

Perang Konstantinopel (4)
Perang Konstantinopel (5)
Perang Konstantinopel (6)

Perang Konstantinopel (7)


Foto: Stesen
Haydarpaşa moden.

** Hakcipta Terpelihara Web Sutera.

** Siapa Web Sutera? Sudikan klik di sini.

1 comments:

Web Sutera said...

Not only German companies took advantage of the railroad, but also Americans with The Chester Project tried to construct further railways to reach east of the Ottoman Empire. The project’s name comes from Admiral Colby M. Chester. During his visit to Turkey, Young Turks were the actors of the revolution in 1908 and their promise was to modernize Turkey starting from economic development by extending railroad constructions and developing ports.

This seemed like an advantage in the eye of Chester but in the end he and his team are defeated by German imperialism and the lack of business support from America. His main purpose to build railroads was to control mining ventures and that was not only his idea but also all of investors’.

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger