Konstantinopel: Menjulang Panji Jihad


Empayar Byzantine dan Perang Salib, 1204 Masihi

Walaupun kedua-dua belah pihak beragama Kristian, hubungan antara Empayar Byzantine dan kerajaan Rom Barat tidak mesra, malah dendam pihak di Itali itu semakin membara. Perdebatan yang memunculkan dendam kesumat antara penganut Kristian Timur dan Barat tidak kunjung damai.

Apabila Pope Urban II mengobar semangat Perang Salib yang kononnya bagi membantu saudara seagama di Konstantinopel, ramai juga warga di sana tidak menyenanginya. Bagi sebahagian penduduk Konstantinopel, Tentera Salib adalah satu ancaman baharu yang tidak boleh disokong. Mereka berkata, “Mereka keras kepala dan berwatak kejam.”

Walhal penyokong doktrin Salib di Rom Barat berkata, “Konstantinopel terlalu sombong dengan kemewahan, curang dan murtad!”

Dendam dan permusuhan tidak dapat disekat lagi. Justeru pembunuhan Latin, yakni pembunuhan beramai-ramai secara besar-besaran penganut Roman Katolik atau penduduk Latin di Konstantinopel oleh warga Ortodoks Timur pada bulan Mei 1182 mempunyai kesan dramatik pada hubungan tegang antara gereja-gereja Kristian Barat dan Timur.

Pembunuhan beramai-ramai itu juga memburukkan lagi imej Byzantine di kalangan kuasa atau pemerintah Barat. Walaupun perjanjian urusan perdagangan dimeterai tidak lama selepas itu antara Byzantine dan negara-negara Latin atau Rom Barat, permusuhan yang berakar sejak sekian lama kekal dengan ramai suku kaum Barat menyimpan dendam berdarah.
                                   @@@@@@@@@@ 

Sekarang, Masjid Nurul Hidayah, Kg. Pandan Dalam, Selangor

Ustaz Zulqarnain bin Awang bercerita pada sesi kedua diskusi berkenaan usaha dan tanggungjawab Uthman bin Urtugrul.

“Bagi pengawal ghazi perbatasan Turki, titik akhir rintangan di Anatolia dalam wilayah kekuasaan Byzantine ialah Nicaea, dengan tembok kota yang sukar didaki dan garison kuat pertahanan. Mereka juga tidak melupakan yang kota Nicaea adalah sebuah kota Islam di era kesultanan Saljuk.

“Pengambilan semula Nicaea untuk daulah Islam bagi para ghazi ialah tugas wajib. Sebaik sahaja kematian Maharaja Manuel I Comnenus pada tahun 1180, perebutan kuasa dalaman meletus dalam Empayar Byzantine. Tatkala beliau mengepung kota itu di tahun 1183, terdapat sekumpulan tentera upahan Turki yang membentuk satu bahagian garison pertahanan kota. Justeru kota terus kukuh.

“Apabila Maharaja Andronicus Comnenus menawan Nicaea kemudiannya, beliau menyula semua tentera bangsa Turki itu. Selanjutnya pada tahun 1299, Uthman bin Urtughul berazam untuk mengambil kembali wilayah Islam di Nicaea dan kemudian Bithynia serta Bursa. Misi Uthman ke atas kota-kota utama ini mendapat tentangan hebat dari bala tentera Byzantine yang dihantar dari kota Konstantinopel.

“Penawanan dua bandar itu akhirnya berjaya. Dengan mendapat mandat sebahagian besar suku kaum Turki yang pelbagai, Uthman bin Urtughul mengukuhkan kesultanan Uthmani yang dirintis sejak tahun 1299 dengan rakyat mengangkat beliau sebagai Sultan Khalifah Uthmaniah pertama.

“Sejak itu beliau menggariskan visi kesultanan yang dinamakan Impian Uthman, iaitu pembebasan Konstantinopel.”



** Grafik: Perang Manzikert antara Byzantine dan Saljuk.
**  Hakcipta Terpelihara Web Sutera.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger