Monolog sang Buana



Sebelum Nuh diutuskan menjadi Rasul pemberi khabar gembira dan amaran Allah, selama ratusan tahun seorang lagi manusia diangkat menjadi nabi, yakni Idris. Baginda menerima wahyu dari malaikat Jibrail untuk memberi petunjuk kepada keturunan Qabil. Nabi Idris bernasihat agar mereka sabar dan sedar akan kederhakaan, lalu dianjur bertaubat dan bertingkah laku sesuai dengan syariat Nabi Adam.

Hai sekalian Bani Rasib dan kawan-kawan, seketika kecil Idris menuntut hikmah dari putera Adam, Syits. Tatkala baginda berusia 82 tahun, setelah meninggalkan Mesir dan mengelilingi dunia, manusia baik ini diangkat menjadi Nabi Allah. Lalu tanpa lengah baginda laksanakan tugas melarang leluhur Nabi Adam daripada terus bermaksiat pada Allah.

 

Walaupun pengikutnya hanya sedikit, namun baginda tidak berputus asa. Lalu baginda bersama orang-orang beriman meninggalkan Mesir dan mengembara sekali lagi.

 

Nampak bukan kesamaan Idris dan Nuh? Pengikutnya sedikit. Tetapi yang sedikit itu menjadi perhatian Allah untuk diselamatkan.

 

Aku sungguh hairan. Sang haiwan pun mengerti dengan ilham yang Allah berikan, walhal mereka tidak berakal. Makhluk Allah itu tahu mencari makan, membuat sarang dan sayangkan anak-anak mereka. Tahukah kalian, ada binatang-binatang itu mati sebaik bertelur?

 

Apa yang aku ingin sampaikan, walaupun kalian tidak mendengar dengan telinga? Naluri kalian ada, bukan? Okey fahami dengan naluri itu. Begini. Sebelum mereka bertelur, ibu mereka tahu untuk sediakan makanan sebagai persediaan menerima zuriat baharu sebelum menetas. Sebaik bertelur, sang ibu akan mati. Justeru siapakah yang memberitahu kepada binatang yang di dalam telur itu ada anaknya yang perlukan makanan? Malah tahu pula memilih jenis makanan apa yang sesuai. Ajaib, bukan? Itulah ilham dari Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.


Jadi, Allah mengutus Nabi Nuh seumpama sang ibu untuk memberi makanan kepada umatnya agar dapat hidup dengan aman dan tenteram, di dunia dan di akhirat.


** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger