14 Nov. 2015 | Suami Hensem Isteri Osem, Power!


Cuaca panas. Mahu hujan kot, monolog saya. Okey .. naik atas sekejap, usya line. Ada suara kedengaran. Naik lagi. Eh? Lihat, baca dan tanda. Kemudian saya turun kembali ke bawah, Amir sedang memparkir kereta. Saya melihat semula nama sekolah: Sek. Ren. Islam Sri Awfa, bersama tulisan Cina.

“Amir, kau nak tahu? Ini sekolah Cina!” Saya memberi laporan.
“Apa cerita?” Amir bertanya.
“Sekolah Cina Muslim.”
“Oooo. Alhamdulillah.”

Tanda lokasi bertulisan bahasa Inggeris dan Cina (mungkin Mandarin). Menarik dan agak berlainan. Okey ... saya usya lagi.

Setelah susun buku-buku, saya mendengar sesi celoteh kolumnis Majalah Anis, Pak Utih dengan tajuk ‘The Difference Between Boys and Girls in Learning’.

Maka jatuhlah titisan ilmu dari ruang pemikiran beliau. Saya dengar, teliti, cicip dan kaut masuk ke dalam otak. Ada senyum dan ketawa dalam sesi itu. Lelaki dan kotak-kotak, isteri dan telinga lintah serta sifat membebel, lelaki pekak sebelah, didik anak lelaki dan perempuan ada bezanya, dan banyak lagi.

Slaid berganti slaid, kisah bersulam pengalaman, ilmu dan kajian sains mutakhir. Bahawa kita – lelaki dan wanita – sememamangya dicipta oleh Allah Taala berbeza. Lantas pada suatu sela saya berbisik kepada Amir, “Saya pernah tulis satu rencana mengenai gender equality di antara lelaki dan wanita, bahawa itu adalah agenda Yahudi-Barat. Islam dah angkat wanita pada tahap tertinggi sejak datangnya Nabi Muhammad SAW. Apa yang dia orang nak ialah, antara lain, apabila lelaki tak pakai baju, wanita juga boleh tak pakai baju di khalalak ramai. Itu agenda Iblis!”

Amir sekadar tersenyum. Sesi selesai dengan tepukan. Wah power! Sesi perkongsian ilmu yang ada power! Pak Utih memang power. Sesi slot bersama Pak Utih di dewan Laksamana Haji Cheng Ho, surau juga bernama Cina (saya tak ingat apa dia), dan semua kertas tanda (signage) juga bertulisan bahasa Inggeris dan Cina.

Kemudian sesi pelancaran buku Suami Hensem Isteri Osem terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd di Sek.Ren. Islam Sri Awfa, Seremban 2, Negeri Sembilan.

Selepas itu sesi berkenalan dan jual diri (juga jual buku). Saya jual ... saya hulur kad nama ... saya senyum ... saya cerita (walaupun dalam malu-malu). Berkenalan dengan pengerusi majlis amanah sekolah Prof. Dr. Taufiq Yap Yun Hin memang menarik. Berbual dengan Tuan Mohd. Shah (juga berona wajah orang Cina). Tuan Mohd. Shah pegang novel Konstantinopel: Kibaran Panji-panji Al-Fateh tanpa banyak soal, lalu hulur untuk saya tandatangan. “Untuk anak saya,” katanya.


Mata melirik kepada ibu-bapa yang membeli buku Berfikir Gaya Champion. Wah power! Mencicip ilmu memang best. Meraikan Pak Utih memberi banyak input untuk diri ini. Masya-Allah, tabarakallah!

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger