Sains Fiksyen Kena Selari dengan Al-Quran?

Ada seorang rakan penulis bertanya lebih kurang “Bagaimana Pak Web  Sutera jalinkan fakta sains, sejarah dan fiksyen sekali gus dalam karya? Mesti banyak mengkaji dan membaca, kan? Mestikah (wajib) selaraskan sains fiksyen (sai-fai) dengan al-Quran?” Saya jawab seperti di bawah.

Saya suka sains dan sejarah, juga teknologi. Justeru ini maksud tekno-thriller: Techno-thrillers  are a hybrid literary genre, drawing subject matter generally from science fiction, thrillers, spy fiction, action and war novels.” Ini juga bacaan saya sama ada untuk karya kreatif atau non-fiksyen, juga filem. Ia termasuk genre sai-fai dan fantasi.

Untuk sai-fai dan fantasi, saya suka mengkaji sebelum menulis. Kajian mendalam atau mungkin juga kajian secara sepintas lalu agar saya faham. Kemajuan dan teori/hipotesis sains banyak, tahun demi tahun. Ia berkembang mengikut peredaran masa dan kepandaian manusia.

Bukankah manusia itu ciptaan terbaik Allah Taala? Justeru... saya suka kaitkan dengan al-Quran dan hadis Rasulullah, sedapat mungkin. Saya percaya, semakin kita maju dalam bidang sains dan teknologi, banyak sejarah mengajar kita. Sejarah kalau digali sedalam-dalamnya, insya-Allah, kita akan menemui banyak perkara yang sudah terjadi, dan ia semakin terlihat di masa ini dan masa mendatang.

Saya ulang sekali lagi – manusia adalah ciptaan terbaik Allah untuk alam. Jadinya sebijak manapun entiti atau makhluk lain dalam cekerawala, mereka tak akan dapat tandingi kebijaksanaan manusia. Juga setangkas dan sekuat manapun makhluk, dia tak boleh jadi dewa yang memilik sifat-sifat Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Mencipta.

Dalam senyum
ada tangis yang sunyi
menghiba sendirian
ketika membawa redha Ilahi
meraih ayat-ayat cinta-Nya.
* Foto atas: Saya membaca puisi di pentas Pesta Buku Selangor 2016, SACC, Shah Alam

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger