Telusuri Sejarah dan Sastera



Setelah dua manuskrip saya hantar ke penerbit, kini saya sambung menekuni novel ketiga dalam siri Trilogi Armagedon. Macam biasa, sebelum menulis saya akan membaca, membaca, membaca dan menelaah banyak buku termasuk kitab tafsir al-Quran dan mutiara hadis-hadis Rasulullah. Justeru saya sambung baca kitab Tafsir Al-Azhar, karya ulama Nusantara terkenal Prof. Dr. Hamka, lalu merentasi ayat seperti foto atas.

Masya-Allah. Tabarakallah. Betullah kata orang yang almarhum menafsir dengan gabungan elemen sejarah, sosiologi, tasawwuf, ilmu kalam, sastera dan psikologi. Banyak sekali saya jumpa kosa kata bahasa Melayu (juga Minang), tamsil ibarat dan kata-kata indah yang menusuk ke dalam nubari.

Maka saya bersetuju dengan Almarhum Pak Hamka bahawa bahasa yang indah dapat memikat pembaca. Inilah kaedah realisme, bukannya realisme yang sering dicanang oleh para pemuka novel yang kononnya menulis aliran realisme.

Realisme yang sebenar, pada hemat saya, ialah keindahan bahasa itu dijaga dalam penulisan!

Begitu juga Almarhum Tok Guru Nik Abdul Aziz pernah bertinta: “Bahasa merupakan nikmat yang tidak terkira yang dianugerahkan Allah SWT ke atas seluruh manusia dan ia mesti digunakan sepenuhnya dalam berkomunikasi sesama manusia. Sebagai contoh, Thailand berjaya menghasilkan produk buah-buahan melalui teknologi terkini tanpa menggunakan bahasa asing.”

Penulisan sebegini tak laku keras (bestseller)? Bestseller di mata siapa, di mata para duitan semata-mata? Dunia dicari, sedang bahasa indah kurniaan Tuhan tak diguna pakai sewajarnya? Mana fitrah kita sebagai manusia?

Sebab itu, antara lain, mengapa semua novel saya ditulis dalam gaya bahasa... ya bahasa, bukan main caca-marba. Selain sisi sejarah, saya juga mengambil berat sisi bahasa yang indah, dengan kosa kata yang berlainan. Ada 'orang' kata berat? Yakah berat? Atau hanya dengar-dengar ‘orang’ kata sahaja ia berat, walhal kau orang belum cicip lagi?

Tolong berikan keadilan untuk saya. Saya sudah gunakan bahasa yang mudah, andai mahu dibandingkan dengan beratnya saya menelaah banyak buku sejarah yang bosan itu.

“Tidak ada lesung yang tidak berdedak.”

Pepasir pantai pun berubah, inikan pula kita manusia yang fitrahnya suka keindahan. Asmara bahasa indah, bikin hati tersentuh lalu mengambil ibrah.


** Saya WEB SUTERA, novelis dan penulis yang sudah menghasilkan lebih 15 karya berbentuk buku.
** Selain menulis, saya juga mengusahakan bisnes katering. Sudikan untuk hubungi pihak LUSIANA CATERING. Benda boleh bincang dalam Raikan Citarasa, insya-Allah.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger