Mereka syahid – penyokong ‘pengebom’ Bali

Kita sebagai umat Muhammad (S.A.W) dan dengan kesatuan iman, mari doakan semoga aruah Imam Samudra, Amrozi Nurhasyim dan adiknya Ali Ghufron diampunkan Allah dan ditempatkan mereka di syurga yang abadi.

Walaupun (mungkin) tindakan mereka enam tahun lalu kurang betul, namun mereka tetap salah seorang Islam yang dambakan mati syahid. Itu cara mereka. Biar Allah yang menjadi Hakim yang maha adil.


CILACAP, Indonesia:
Tiga pengebom Bali, yang didapati bersalah menyebabkan kematian 202 orang dalam letupan di kawasan peranginan Bali enam tahun lalu, menjalani hukuman mati ditembak tengah malam tadi.

Ribuan menyertai upacara pengebumian ketiga-tiga militan tersebut, termasuk pemimpin agama Abu Bakar Bashir. Hukuman itu dilaksanakan selepas lebih seminggu pihak berkuasa Indonesia memaklumkan bahawa mereka akan ditembak awal bulan ini.


Hukuman ke atas Imam Samudra, Amrozi Nurhasyim dan adiknya Ali Ghufron telah dilaksanakan tengah malam tadi, beberapa kilometer dari penjara yang dikawal ketat di pulau Nusakambangan. (Gambar: Ihsan mSTAR Online)


Al-Jazeera reports: Thousands of people have gathered for the funerals of three Indonesian men that were executed for their role in a deadly bombing on the
island of Bali in 2002 that killed 202 people.


Imam Samudra, Mukhlas and Amrozi were executed by firing squad on the prison island of Nusakambangan in central Java shortly after midnight on Sunday.


Their bodies were then flown to their respective home towns - brothers Mukhlas and Amrozi to Tenggulun in Lamongan, east Java, and Imam Samudra to Serang in west Java.

4 comments:

kulatlapok said...

salam Tuan;

walaupun tindakannya tidak begitu tepat tetapi Mereka antara UMAT MUHAMMAD yang gugur MEMPERTAHANKAN AGAMA ALLAH

Anonymous said...

Salam Semua !!!

Walaupun dimata kasar tindakan mereka kurang matang namun hakikat dan nawaitu Jihad mereka adalah hak penilaian dan ketentuan yang hakiki hanya dari Allah jua.

Semoga mereka tergolong diantara hamba-hamba Allah yang diampuni dalam menegakkan agama Allah...

Amin !!!

Anonymous said...

Alaikumsalam sahabat Kulatlapok & Dzulnaz,

Terima kasih atas komen yang diberi. Saya pun bersetuju dengan pandangan sdr berdua. Mereka tetap sahabat Muslim kita. Syahid itu adalah anugerah Allah. Namun niat mereka utk mati syahid itu menjadi kebangaan kita.

ALLAHUKHBAR!

Anonymous said...

Assalamualaikum..

"Mereka syahid" kata penyokong pengebom bali. Kata mereka tidak boleh dipakai. Kerana kekurangan matang mereka mengakibatkan niat untuk syahid sama seperti dah bersalah bunuh orang lepas tu berhak untuk dihukum. Kesalahan mereka membunuh dihukum dengan bunuh balik. Kematian mereka bukan kerana membunuh menegakkan kebenaran tetapi tidak lebih sebagai hukuman. Benar kata sesetengahan pendapat ulama, ".... tidak menghalalkan cara". Mereka cuba mempertahankan agama ALLAH dengan cara yang salah. Nawaitu mereka baik tetapi mereka tidak memahami dan tidak tahu bagaimana cara melaksanakan nawaitu itu mengikut ajaran Islam dan mengikut pejuang-pejuang Islam yang gugur dimedan perang secara syahid seperti perang Badar dan lain-lain.

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger