Secebis kisah: Hidup ini perjuangan

16 Ramadhan 1430H: Aku membelok kereta ke sebelah kanan memasuki pintu masuk Masjid Ar-Rahimah, Desa Pandan. Sebaik kereta diparkir, aku tergesa-gesa keluar menuju ke arah lokasi paip air untuk berwuduk. Usai wuduk, kaki pantas memasuki medan solat sambil menoleh ke sebelah kanan dinding melihat dua orang hamba Allah sedang berbicara perlahan.

Aku tidak menegur mereka berdua kerana waktu Asar sudah lewat.
Aku terus mengangkat takbir. Sebaik selesai berdoa, aku terus berdiri ingin keluar pulang ke rumah.

“Assalamualaikum, bang,” tegur salah seorang hamba Allah yang bersandar di tepi dinding tadi.

“Alaikumsalam warahmatullah,” jawab aku ringkas sambil menoleh ke arah mereka.

"Abang dari mana?,” dia bertanya.

“Saya baru balik dari kerja. Singgah sekejap untuk solat Asar. Sudah lewat, takut tidak sempat tiba di rumah nanti,” jelasku.

“Abang kerja apa?,” soal dia lagi sambil memandang aku.


Aku terus merapati kepada kedua-dua hamba Allah itu dan menghulurkan kedua-dua tangan untuk bersalam.
Salam bersambut dengan erat. “Apa hal?”, tanya saya agak kehairanan.

“Kami berdua sudah dua hari tinggal di masjid ini. Kerja tiada. Abang ada apa-apa kerja yang boleh kami buat?’, tanya dia lagi sambil memandang rakan yang agak gempal di sebelah.


Baca seterusnya.....

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger