Altantuya: Dakwat kata Gedung Kartun - Zunar

Tidak ada apa yang kami dapat ucapkan dari naskhah sulung Geding Kartun ini melainkan harapan besar agar ia dapat diterima sebagai sebuah media alternatif oleh pembaca, peminat kartun dan rakyat Malaysia.

Kami berbangga kerana dapat turut sama menyumbang ke arah menambah dan memeriahkan khazanah majalah humor di Malaysia.


Namun matlamat sebenar kelahiran Gedung Kartun bukan sekadar itu saja, tetapi untuk melahirkan sebuah majalah kartun alternatif, yang menawarkan kandungan dengan mesej berat yang disampaikan dalam bentuk santai.


Karya-karya kartun, karikatur dan rencana yang mengisi setiap muka surat Gedung Kartun tidak hanya bersifat lucu tetapi ia juga menyadur mesej yang mengkritik, mengulas, mengolah, memberi informasi dan kesedaran tentang isu-isu yang semasa.


Dan yang paling penting kartunis sendiri harus tampil menzahirkan sikap dan pendirian jelas dalam soal-soal pokok yang berkisar di minda dan bibir masyarakat serta jadi bahan perdebatan dari Parlimen ke warung-warung kopi.


Karya-karya begini hanya terlahir dari kalangan kartunis dan karyawan yang mempunyai kesedaran tinggi dan begitu perihatin dengan negara tercinta ini.


Selain saya sendiri, tulang belakang Gedung Kartun adalah dua kartunis muda, Jonos dan Ronasina. Semoga jejak langkah mereka menjadi ikutan ramai lagi kartunis muda dan Gedung Kartun menjadi medan karya untuk mereka mencipta nama di persada seni lukisan kartun tanahair.


Sebagai sifatnya naskhah sulung, tentu sekali Gedung Kartun mempunyai banyak sekali kelemahan, kekurangan dan kecacatan. Kami bersedia menerima komen dan maklum balas dari anda. Selamat membaca.


Boleh dibeli di www.kinibooks.com (Klik gambar untuk besarkan imej)


Berkaitan: Altantuya: KDN serbu pejabat majalah Zunar kerana karikatur Najib kibar bendera Mongolia

Gedung Kartun: Majalah Diramalkan Semakin Laku Keras Kerana Diharamkan

Najib Caricature/Altantuya: Problematic licensing laws hampers distribution

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger