Pemanduan 14 jam dari Rantau Panjang ke KL

12 Syawal 1430H: Hari Sabtu, 26 September 2009, saya bertolak ke Kuala Lumpur lebih kurang jam 11.30 pagi dari rumah adik di Rantau Panjang. Tanah Merah dilalui. Sebaik sahaja sampai di satu simpang kanan (terus ke Machang, kiri ke Kota Bahru) menuju ke Kuala Krai, jalan mula sesak. Kena getah! Saya lihat berderetan kereta di atas fly over dari Kota Bahru menuju destinasi yang sama. Bermulalah pemanduan menuju ke Kuala Lumpur yang memakan masa selama 14 jam!

Saudara bayangkan, mahu sampai ke persimpangan ke Gua Musang/Kuala Lipis sahaja memakan masa hampir 3 jam. Jalan sesak berlarutan sehingga ke hentian rehat Gua Musang. Saya ingatkan perjalanan ke Kuala Lipis agak lancar. Sangkut juga! Aduhai.

Sudah sampai masanya kerajaan pusat dan kerajaan negeri Kelantan menyediakan sebuah lebuhraya dari Bentong ke Kota Bahru bagi melancarkan perjalanan pulang-balik anak-anak Kelantan serta rakyat yang mempunyai saudara-mara di Kelantan/Besut. Saya pernah memandu selama 12 jam dari Kuala Lumpur ke Rantau Panjang pada Aidilfitri ke-2 beberapa tahun lepas. Tahun ini pula memakan masa 14 jam ke Kuala Lumpur. Memang letih dan tension. Nasib baik saya tidak rushing, jadi bawa perlahan-lahan. Bagi yang kurang sabar, apa lagi, potong cue lah! Geram juga saya, tetapi mahu buat macam mana.

BACA CERITA PENUH.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger