Siapa mahu jadi katak, jangan bertanding wakil PAS

UMNO/BN kata bahawa bai’ah atau sumpah setia pemimpin PAS tidak releven. Dia orang tidak belajar dari sejarah Nabi Muhammad bin Abdullah (Sallallah-hualaihiwassallam) kah? Bukankah sumpah setia sahabat bersama Nabi Muhammad terakam indah dalam lipatan sejarah?

Adakah pemimpin UMNO tidak mengetahui atau sengaja membutakan mata dan hati bahawa bai'ah itu ialah untuk taat setia dengan pimpinan dan Islam.

Jika tidak mahu menuruti sunnah beliau, pelakuan siapa lagi yang mahu diikut? Atau lipatan sejarah tersebut tetap terlipat dan tidak mahu dibuka-buka? Ah, UMNO!


Menurut Timbalan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Dr Halimah Ali, bai’ah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin PAS ini adalah sebagai satu sistem disiplin yang dibawa oleh parti bagi memastikan pemimpin berpegang kepada prinsip.


Jelasnya lagi, politik yang dibawa oleh PAS adalah berteraskan Islam dan bertunjangkan al-Quran dan ini sebagai cara untuk meyakinkan pengundi bahawa pemimpin PAS yang dipilih itu benar-benar membawa prinsip dan falsafah parti.


Dr Halimah berkata demikian ketika dihubungi TvSelangor diminta mengulas dakwaan sesetengah pihak bahawa bai’ah PAS tidak munasabah dan mendera perasaan golongan isteri dan anak-anak pemimpin berkenaan.


“Ini sebabnya hukuman ini agak berat, dan setakat ini dengan adanya sumpah ini, tiada lagi pemimpin PAS yang lompat parti. Ini juga memberikan satu jaminan kepada pengundi bahawa sekiranya memilih wakil rakyat PAS, itulah yang kekal,” katanya.


Menurut Dr Halimah, sumpah setia ini juga sebagai cara untuk memastikan ketua keluarga itu benar-benar berwibawa bukan sahaja sebagai pemimpin namun sebagai suami dan bapa.

“Ini bukan penganiayaan kepada kaum wanita. Ini sebenarnya menjaminkan keselamatan dan kewibawaan suami kepada wanita dan bapa kepada anak-anak itu. Ini kredibiliti dan kewibawaan yang kita cuba lonjakkan, yang menjadi wakil rakyat ini,” katanya dipetik oleh TvSelangor.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger