Plot okey, jalan cerita mudah dan sesuai, tetapi.....

Plot okey, jalan cerita mudah dan sesuai bagi pembaca sasaran, iaitu remaja sekolah. Banyak unsur motivasi diterapkan oleh penulis A. Razak Adam. Ciri pengajaran, usaha, bersifat rajin, yakin diri, dan bertawakal diolah baik oleh penulis. Ciri-ciri masyarakat Malaysia pelbagai ras juga dijalin dan dipersembahkan secara bersahaja, tetapi penuh bermakna.

Harapan menggunung Azlan disaring oleh nenek menerusi nasihat dan tamsil ibarat. Pengalaman hidup nenek yang sudah tua itu dinarasikan melalui bait-bait nasihat berbaur cinta dan sayang terhadap seorang cucu lelaki tunggal.

Dalam pada itu, untuk kesekian kalinya, PTS gagal mengotakan prinsip yang lantang dilaungkan, iaitu penggunaan Bahasa Melayu Tinggi (BMT). Di sana-sini hampir di semua sub-plot Bahasa Melayu Rendah (BMR) mencemari keindahan akhlak yang diperjuangkan oleh penulis.

Penggunaan perkataan kontot yang amat ketara ialah ‘tu’, ‘ni’ dan ‘tak’. Selain itu, beberapa kata ‘ke’ digunakan. Satu lagi ada ketika sub-plot melompat tanpa ada ruang atau tanda peralihan.

Inilah kegagalan ketara dalam fiksyen ini. Saya bukan suka-suka mencari kesalahan. Justeru buku ini ditujukan kepada pelajar sekolah, maka penggunaan perkataan kontot menggambarkan bahawa itulah yang betul.

Sekali lagi saya bertanya, “Editor PTS, adakah ajaran dan wawasan Puan Ainon bagaikan melepas batuk di tangga sahaja?”

BACA SETERUSNYA....

We provide catering services for the following; courses, trainings and seminars, product launching, PR events, birthdays, parties, family day, doa selamat, wedding, etc. Varieties of menus are available; Malay dishes, Chinese & Indian style & Western.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger