Laporan negatif Utusan Online diselar pendokong Baca@LRT

Selepas kejayaan Baca@LRT lalu, kini penganjur program bergerak lebih pantas dengan menganjurkan Baca@Komuter khusus untuk pengguna Keretapi Tanah Melayu (KTM) Komuter.

Baca@Komuter adalah gerakan membaca dalam kalangan rakyat dan ia akan diadakan bertepatan dengan program Pesta Buku Antarabangsa yang bakal menemui peminat-peminat buku pada 27 Mac depan.


"Tempat-tempat lain juga harus berani lakukan perubahan dengan 'membuat kegilaan' seperti ini," jelas penganjur program Zamri Mohamad kepada Erapakatan.com dalam program Baca@LRT Februari lalu.


Sebelum ini, Utusan Online menyiarkan kajian yang menunjukkan rakyat Malaysia tidak berminat membaca buku, namun kajian itu disangkal hebat oleh ramai pihak melalui laman sosial Facebook sekali gus menganggap kajian Utusan Online itu tidak bersifat menyeluruh.


"Kajian yang menyatakan bahawa rakyat tidak membaca adalah mitos. Kajian baru perlu diadakan bagi mendapatkan maklumat lengkap," tegas Zamri.


Menurut Wahyudi Mohd Yatim, peningkatan jualan buku dan kemunculan ramai penulis muda, membuktikan yang rakyat Malaysia kini memang berminat membaca buku. Tambah beliau, kempen Baca@LRT menerusi laman sosial Facebook yang menghubungkan lebih 100 peminat buku dan pembaca tegar kini menyangkal laporan Utusan Online tersebut.


Hakikatnya, lebih 250 pembaca yang terdiri dari pelbagai kawasan memeriahkan Baca@LRT edisi Februari dan ia bertambah daripada gerakan pertama dengan kehadiran kira-kira 100 orang pembaca.


Tidak mustahil juga selepas ini akan muncul pula Baca@Perahu, Baca@Feri, Baca@Pantai dan sebagainya yang menunjukkan gerakan ini mampu menjadi penanda aras kepada program dalam merakyatkan budaya membaca di Malaysia.


Terdahulu, Baca@LRT yang pertama kali diadakan di Malaysia telah diadakan pada 16 Januari dan ia diikuti Baca@LRT Februari yang bertemakan sastera pada 20 Februari lalu.


Acara budaya membaca yang digerakkan secara merakyat ini telah mendapat kerjasama daripada BookXcess yang menyokong usaha baik ini. (Laporan oleh Roziyah Mahamad, Era Pakatan)


Berkaitan: LRT dan ulat buku, apa kena mengena?

Saya membaca di mana-mana, hatta dalam bilik bersalin


0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger