Penaklukan ini ialah harga sebuah syahid!

Sultan Muhammad al-Fateh mulakan pidatonya dengan puji-pujian kepada Allah dan selawat serta salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad bin Abdullah (SAW).

“Kita adalah para ghazi yang mendapat anugerah Allah sebagai pahlawan Islam yang berani lagi gagah! Generasi Islam kita, keturunan Uthman dan pelbagai suku Turki lainnya, adalah kesatria Islam yang api jihad berada di dalam dadanya. Ghazi yang tidak takut saat orang lain takut, yang menjadikan jihad di jalan Allah sebagai temasya harian, dan syahid sebagai cita-cita tertinggi.

“Kedaulatan Uthmaniah dengan sinar Islam tidak akan selamat sebelum kita bebaskan Konstantinopel. Sungguh kalian sudah lihat selama ini, mereka tidak pernah berhenti menyusahkan kita dengan menguatkan tentera beserta senjata-senjata demi mengempur kita, demi meniup api permusuhan sesama manusia. Andai para ghazi pemberani terus membiarkan mereka menongkat langit dengan keangkuhan, atau Konstantinopel tetap dibayangi kuasa tirani, damai bagaikan menjauh. Damai persis terpasak di perut bumi yang tidak boleh digali naik buat pengubat resah jiwa."

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger