Bangga jadi Melayu, tetapi ...


Saya bangsa Melayu dan bangga Allah jadikan saya Melayu. Namun jauh tinggi syukur ini justeru Allah berikan iman ke dalam hati, bahawa saya Muslim bersama Islam. Dalam pada itu, saya tidak membenci kaum lain di Malaysia ini, baik Cina, India, Iban, Kadazan atau lain-lain. Semua ada hikmah Allah ciptakan kita pelbagai bangsa.

Mengapa api-apikan isu perkauman?

Nabi Muhammad mempunyai jiran orang Yahudi, dan ada orang Yahudi yang memeluk Islam. Namun pada suatu ketika, Allah perintahkan agar semua Yahudi yang masih degil dihalau dari Madinah, maka Baginda berbuat demikian.

Baginda berbuat demikian justeru kaum Yahudi jahat dan suka menyuruh berbuat jahat, bukannya justeru dia orang Yahudi semata-mata. Bangsa tidak salah. Yang disuruh benci ialah orang-orang yang memerangi Islam secara nyata.

Bukan bintang yang aku mahu
tidak pangkat yang aku kejar
bukan benci yang aku harap
tidak seranah ingin aku dengar.

Kita sama di sisi Tuhan

Dia melihat bukan pada warna kulit
tapi apa yang ada di dalam hati.

Untuk sang fakir ini terutamanya. Ada sebuah kisah berkenaan si fulan menghafal seluruh isi kitab Sahih Bukhari. Namun ulama yang diberitahu akan kebolehan si fulan itu berkata, "Tanpa amal, tidak ada sesuatu yang lebih baik, kecuali sekadar tulisan dalam kitab."

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger