MAGIS: Aku tertipu lagi!


Usai membacanya tepat jam 2.40 pagi, Rabu 30 Oktober 2013 setelah enam hari dengan kaedah baca dan berhenti.

Sebuah kisah masa depan dengan mengambil latar hadis Rasulullah berkenaan akhir zaman. Walaupun ia gambaran berbentuk nukilan fantasi, tetapi tetap banyak ibrah (pengajaran) yang boleh diambil. Tuan Ramlee berjaya mengguna kembali lima watak utama, dan hidup di suatu era di akhir zaman – pertempuran di antara dua golongan baik dan jahat; kafir dan Muslim; kumpulan syaitan yang dilaknat Allah dengan tentera manusia syaitan dan syaitan sendiri.

Dajjal dan Iblis menguasai dunia itu, cuba mengakar dan menjarah jiwa-jiwa manusia ... sekian lama. Termaktub dalam perkisahan hadis-hadis Rasulullah, dan tafsiran para ulama silam dan kontemporari, dengan gaya penceritaan kukuh.

Kemudian, seperti janji-Nya, tauhid ubudiah terhadap Allah tetap menang. Namun begitu, di akhirnya ... seperti hadis Baginda Rasulullah, sang angin lembut menyusur ke segenap ruang Bumi mencari manusia Muslim, walaupun sekadar mengucap LailahailAllah tanpa beramal, matikan mereka dengan baik. Yang tertinggal adalah sejahat-jahat manusia yang tidak pernah Bumi saksikan sebelum ini.

Satu watak yang mencuri deria minda saya ialah perempuan tua bongkok tiga. Sehingga ke akhir baru saya tahu siapakah gerangannya. Memang Tuan Ramlee pandai mengolah ceritera, buat saya tertipu lagi.

Bintang 4.5 daripada lima.

Judul novel: Magis
Penulis: Ramlee Awang Murshid
ISBN: 978-983-124-893-5
Penerbit / genre: Alaf21 / Fantasi thriller
Muka surat: 512

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger