Berfikir Gaya AL-FATEH: Allah berikan ujian yang boleh dibawa


Saya menceburi bidang bisnes katering hampir lapan tahun. Selepas katering Tahun Baharu Cina dan Hari Raya Aidilfitri 2013, pesanan katering perlahan. Ada dalam satu tempoh masa, dalam sebulan hanya satu sesi katering yang diperoleh.

Lantaran itu, isteri saya yang memahami kadar belanja dan perkara yang perlu dibayar menjadi risau. Pada suatu ketika dia termenung, sedang saya menulis di depan laptop. Saya menggamit sang isteri datang mendekat.

Saya tersenyum lalu bertanya, “Apa hal? Monyok sahaja.”

Dia menjawab lirih, “Risaulah, abang. Katering kita kurang sekarang ini.”

Sambil mengelus rambutnya saya berkata, “Jangan risau. Insya-Allah, rezeki kita ada. Memang abang akui terasa juga peritnya. Rezeki bukan manusia bagi, semua dari Allah. Kita sudah berusaha, fasa berikutnya berdoa, bertawakal dan bersangka baik dengan Allah. Dia Tuhan kita, dia takkan berikan cubaan, jika ada, untuk kita hamba-Nya andai kita tidak boleh bawa.”

“Tapi ... belanja bulanan kita banyak, bang. Bayar kereta, rumah, hutang bank lain. Belum termasuk bil dan yuran sekolah anak-anak.”

“Allah! Memanglah begitu. Jangan difikir sangat. Belanja setakat boleh. Kalau tak boleh, beritahu bank bahawa bukannya kita tak mahu bayar. Kalau ada duit, kita bayar. Tapi kalau tak ada duit, mahu bayar dengan apa? Bulu hidung?”

Ayat terakhir itu membuat sang isteri tersenyum. Kemudian dia berkata, “Bulu hidung pun tak tentu cukup, bang.”

“Si, ingat yang orang lain lagi teruk. Kita sudah kecapi kesenangan. Rezeki mudah, dan Allah anugerahkan kita sihat dan anak-anak baik belaka. Apa lagi yang kita perlu mengeluh? Bersangka baik dengan Allah. Insya-Allah, Dia Maha Tahu.”

“Betullah, bang. Pendapatan kita beberapa tahun dahulu memang okey, mencecah RM xxx. Orang lain tak dapat seperti yang kita ada.” Isteri saya sudah mula tersenyum.

Saya menambah, “Tahu pun! Kita teruskan usaha. Si sudah tahu banyak hal dalam urusan bisnes katering ini. Berkat kesabaran Si, abang sudah serahkan 99 peratus urusan bisnes kepada Si. Peranan abang sekadar siapkan sebut harga dan sediakan invois. Urusan lain awak sudah cekap. Bersyukurlah, sayang.”

“Abang tulis buku banyak-banyak, ya.”

Saya menjawab, “Ingat senangkah mahu tulis buku?”

Dia menguntum senyum, sebelum sang anak mengacau perbualan kami berdua.

@@@@@@@

Sang anak yang pernah bertanya, "Abah, boleh bagi Nabil buku Perang Uhud ini?" dan yang tekun membelek buku Armagedon 2012 memperoleh 1A 4B dalam peperiksaan UPSR 2013. Alhamdulillah.

Sering saya nyatakan, bukan 40A hasrat sang ayah ini. Biarlah dia mengerti yang Islam dan iman itu mesti dijaga. Itu sudah cukup, walaupun mamanya menangis sambil berkata, "Patutnya dia boleh dapat 5A, tapi agak leka semasa belajar. Banyak main."


Saya memujuk, "Sabar, Si. Okey dengan keputusan itu. Syukur.”

Memang lelaki dan wanita tidak serupa.

Kata seorang teman, “Ada anak-anak yang 'late bloomer’, lambat cemerlang. UPSR masih pusingan pertama. Tiada masalah kalau tak skor.”

Saya mengulas selanjutnya, "Apabila melihat anak saya itu, terpancar arca diri ini. Saya juga late bloomer. Namun doa tetap mengiringinya. Semasa bersekolah rendah, keputusan Penilaian Darjah 6 saya tak bagus mana. Bahasa Inggeris hampeh tak tahu. Namun late bloomer ini kembang di kemudian hari. Lelaki dan perempuan takkan sama."

"Sungguhpun kami sama-sama membesar di persekitaran dan pendidikan yang sama, akhirnya kami memperoleh kejayaan pangkat atau gelaran datuk yang mempunyai erti yang berbeza. Bukankah sesungguhnya itu menandakan, dalam maraton kehidupan ini, kita sebenarnya bukan berlumba dengan orang lain, sebaliknya dengan diri sendiri. Kejayaan kita tidak akan sama dengan orang lain. Walaupun memperoleh kejayaan yang sama, rasa indahnya tentu sekali berbeza." -- Tuan Eyman Hykal (Penulis buku Maaf Cakap)

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger