ORANG MINANG



Seorang wanita bersama anaknya sedang membelek-belek buku. Kemudian dia bertanya, “Saya cari buku motivasi,” sambil memegang buku Berfikir Gaya Champion.

Saya menjawab sambil tersenyum, “Insya-Allah, betul dah tu yang puan pegang. Saya tulis.”

“Oh, ye ke? Apa isi kandungannya?”

Saya angguk dan bercerita serba ringkas isi kandungan buku itu. Sebaik usai, saya hulur buku kedua – 50 Sup Champion Resipi Rasulullah, dan berkata, “Insya-Allah, isinya kesinambungan buku Berfikir Gaya Champion.”

Bualan menjadi panjang. Akhirnya dia bertanya, “Buat bisnes apa selain menulis?”

“Katering, bersama isteri. Namanya Lusiana. Pelik, kan?”

“Oh! Isteri orang mana?”

“Orang Minang.”

Dia berkata lanjut, “Patutlah. Orang Minang memang nama agak pelik. Saya pun orang Minang, dan orang Minang memang suka berniaga dan masak. Bagi nombor telefon.”

Puan ini memberi tahu namanya, tapi saya sudah lupa.

Saya autograf kedua-dua buku yang dibeli untuk anak perempuannya, Siti Syafiqah.

Nota: Kini katering kami bernama SUMAYYA FOODS & CATERING (foto atas). Boleh hubungi kami andai servis katering diperlukan. Insya-Allah benda boleh bincang.
********************

Setiap nikmat hidup di dunia yang diperlukan manusia bagi meneruskan hidup dan menunaikan kewajipan yang ditaklifkan Allah, tidak boleh dianggap sebagai sebahagian daripada dunia yang dicela dan ditolak. Justeru setiap perkara yang menyibukkan kita dengan Allah, atau menolong kita mendekati-Nya, maka ia termasuk perkara agama.
-- Syeikh al-Buthi hafizhahullah
********************


KISAH BUKU | “Memang ada kitab ‘Kisah Barnabas’ yang merupakan kitab Apokrifa (sastera) yang didasarkan kitab ‘Kisah Para Rasul’ dan menceritakan dengan lebih jelas perjalanan Barnabas dan Paulus, dan pertentangan soal Markus. Kitab ini memberi kesan ditulis oleh Markus. Ada juga ‘Surat Barnabas’ yang mempersoalkan apakah Perjanjian Lama itu untuk orang Yahudi atau juga untuk orang Nasrani, dan juga berisi beberapa pengajaran moral.”

>> DI SEBALIK HIJAB, buku berkisahkan manifestasi perjuangan demi iman dan kebenaran langit. Boleh baca PERCUMA di sini.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger