JELMA PUAKA: KISAH MISTIK GUA KOTA GELANGGI?


Legenda sang Kelembai, antara lainnya, masih melambai-lambai menitip rasa ingin tahu. Tentu kau masih ingat, tatkala kita berjalan memasuki rangkaian Gua Kelam, kita menemui satu arca penyu gergasi yang kita menyakini adalah kesan sumpahan sang Kelembai. Kau ingat lagi tak, yang kita pernah dikejar segerembolan kelawar, sehingga kita terjatuh ke dalam longgokan tahi kelawar? Kita ketawa terbahak-bahak, sebelum kena sesah oleh kedua-dua ayah kita.

Sungai itu, ada nilai sejarah. Kajian arkeologi pada dua belas tahun lalu menjumpai banyak tembikar buatan China di dalam gua. Pelik bukan? Tetapi andai kita merujuk catatan sejarah lama, pastinya ia tak pelik lagi. Bahawa sungai Salang dahulunya besar dan dalam. Justeru kapal-kapal sederhana besar boleh belayar sehingga ke pedalaman sini.

** Dipetik dari JELMA PUAKA, himpunan cerpen Web Sutera, menjelajah ruang mistik yang mencatat seribu rasa.


+ Mana suku-sakat koi yang tinggal dan menetap di Jerantut, Maran, Kuantan, Jengka, Temerloh dan Lepih? Pastinya tahu Gua Kota Gelanggi.

** Saya WEB SUTERA, penulis-novelis yang sudah menghasilkan lebih 34 karya yang dibukukan. Boleh dan mohon kesudian untuk menghubungi saya untuk pertanyaan. Saya dilahirkan di Jerteh, Besut, Terengganu dan kemudian berhijrah ke Kota Gelanggi 1, Jerantut, Pahang. Mantan anak pesawah padi dan generasi kedua FELDA.


0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger