Tazkirah untuk aku: Aku punyai selengkap anggota

26 Zulkaedah 1431H - Beliau setinggi 78 sentimeter, lahir di Wilayah Hunan, China. Bahagian tubuhnya, dari paha ke bawah sudah tidak boleh diselamatkan. Pakar-pakar bedah menjahit tubuhnya. Dua tahun dia berada di hospital di Shenzhen untuk menjalani pelbagai jenis pembedahan semata-mata untuk membetulkan perjalanan organ dan sistem di dalam tubuhnya.

Peng Shuilin mula bersenam untuk menguatkan otot tangannya. Peng melalui semua jenis dugaan. Kini dia mengkagumkan para doktor kerana mampu melangkah kembali setelah sedekad berlalu.

Para doktor di Pusat Pemulihan dan Penyelidikan China di Beijing mencipta sejenis alat bagi memampukan beliau berjalan semula. Mereka memasang dua kaki bionik dan mencipta alat seperti mangkuk untuk menampung tubuhnya. Akhirnya, Peng dapat menapak.

RGO atau recipicating gait orthosis adalah instrumen yang dipasang di kaki bioniknya. Ada sebuah kabel yang terpasang supaya bila sebelah kaki bergerak ke hadapan, sebelah kaki lagi akan bergerak ke belakang. Akhirnya Peng dapat berjalan.

Kini Peng Shuilin sudah membuka sebuah pasaraya, yang dinamakan Separuh Orang-Separuh Harga! Lelaki berusia 37 tahun ini sudah menjadi seorang usahawan yang menjadi contoh kepada OKU-OKU yang lain.

Dengan ketinggian kurang semeter, kini Peng bergerak menggunakan kerusi roda untuk memberi kuliah mengenai pemulihan daripada kecacatan. Anda punyai sebuah tubuh dan dua kaki. Lihatlah Peng - insan yang tiada mempunyai kaki!

“Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Al-Quran, Surah at-Taghabun ayat 11)

(Sumber: Alaf 21 Sdn. Bhd)

Subhanallah, Allahu akhbar!

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger