Jangan lari dari medan jihad!

1 Safar 1432H - Tuhan sangat tidak menyukai orang yang lari dari musuh dengan niat tidak mahu berjuang demi hanya untuk kepentingan diri sendiri. Dalam ayat jihad, Tuhan jelaskan manusia tidak boleh mengelak dari mati walaupun seseorang itu lari dari medan jihad kerana mati adalah perkara nyata, walaupun manusia bersembunyi di sebalik halangan yang kukuh. Orang-orang yang tidak suka kepada jihad akan kerugian di dunia ini dan juga di akhirat, seperti mana kata Tuhan dalam Quran:

Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad), akan orang-orang yang (pernah) dikatakan kepada mereka: “Tahanlah tangan kamu (daripada bertindak melancarkan perang yang belum diizinkan), dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat”.
(Mereka meminta juga hendak berperang), kemudian apabila mereka diperintahkan berperang, tiba-tiba sepuak di antara mereka merasa gerun kepada manusia sama seperti mereka merasa gerun kepada (azab) Allah atau lebih gerun lagi. Lalu mereka (merayu kepada Allah dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan kami berperang (pada saat ini)? Mengapa Engkau tidak biarkan kami hingga ke tempoh yang singkat (iaitu akhir hayat kami)?”

Katakanlah (wahai Muhammad): “Mata benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang taat perintah Tuhan (kerana ia lebih mewah dan kenal selama-lamanya), dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikitpun." (Surah an-Nisaa’ ayat 77)

Baca seterusnya >>

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger