Kombat Armagedon: Paranoid?

Pada zaman Rasulullah (SAW)

Sekumpulan kaum Yahudi sedang bercerita dengan beberapa orang Arab Islam mengenai raja mereka yang akan muncul di akhir zaman. Raja itu dikatakan akan memerangi umat Islam di waktu itu.

“Akan muncul Raja Yahudi yang dinamakan al-Masih. Dia akan memerintah dunia dengan menduduki takhta Nabi Daud di Baitulmaqdis sebagai ketua dan pemimpin negara rakyat anak-anak Israel.”

Selain daripada itu, mereka juga bercerita mengenai pertempuran antara raja Mesir, Firaun Neco dan raja Yahudi,  Josiah. Beginilah ceritanya …

Tahun 610 – 609 Sebelum Masihi

Firaun Neco menduduki takhta kuasa di Mesir sekitar tahun 610 Sebelum Masihi. Setahun berikutnya dia menawan Gaza dan Kanaan di sempadan kerajaan Judah yang diperintah oleh Raja Josiah. Hasrat Firaun Neco ialah untuk menawan keseluruhan Israel.

Walau bagaimanapun, masalah utama di utara Israel adalah kerajaan Babylon yang dalam tahun 612 menakluk ibu kota empayar Assyria di Nineveh. Pemerintah Babylon juga turut berhasrat menawan sebanyak mungkin wilayah kerajaan Judah itu.

Justeru pada musim bunga tahun 609, Neco berarak ke utara melaluitanah Israel untuk sampai ke bandar Carchemish, sebuah benteng dankubu kuat Mesir.

Raja Assyria,  Assuruballit IIsebelumnya berundur ke arah baratakibat tekanan raja Babylon dan berlindung di Haran. Firaun Neco  membantu Raja Assuruballit II dengan niat agar kemaraan tentera Babylon dapat disekat.

Raja Josiah mengambil keputusan untuk berhadapan dengan lawannya di Megiddo. Sebelum itu angkatan perang Josiah dengan bantuan tentera Babylon bergerak ke Lembah Jezreel di Megiddo. Mereka menunggu ketibaan angkatan perang Neco di situ.

“Pertarungan di Megiddo itu sangat sengit. Darah mengalir bagaikan air hujan yang berkumpul. Raja Josiah bertarung dengan gagah berani. Baginya, biar syahid asalkan tidak berputih mata.

“Malangnya pertarungan itu dimenangi oleh pasukan Firaun Neco dan Raja Josiah terbunuh. Mayat raja kami itu diusung kembali ke Jurusalem. Semua penduduk Judah dan Jurusalem berkabung di atas mangkatnya Raja Josiah.” Seorang Yahudi dalam kumpulan itu mengakhiri cerekanya.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger