Kibaran Panji-panji AL-FATEH: Sehingga meremang bulu roma


Konstantinopel:Kibaran Panji-panji AL-FATEH | Subhanallah walhamdulillah. Tiada daya upaya melainkan dari Allah belaka. Idea ini milik Allah, Dia turunkan ilham untuk hamba-Nya yang daif ini. Penghargaan untuk editor 'tempur' Cikpuan Leanne Adam yang demam-demam menyunting manuskrip ini.

Komentar dari sahabat pembaca grup BUKU TIGA LIMA, Tuan Iwan Roslan.

Alhamdulillah. Berjaya juga akhirnya saya menoktahkan pengembaraan Konstantinopel: Kibaran Panji-panji Al-Fateh karya panulis yang sangat saya hormati, Tuan Web Sutera.

PADAT dan SARAT. Dua perkataan yang selayaknya saya gunakan dalam menggambarkan keseluruhan ulasan saya ini. Sebuah karya yang penuh dengan ilmu, olahan dan susunan ayat yang sangat baik. Ketahuilah sahabat, terlalu banyak dugaan, cabaran dan pahit getir para pejuang Islam kita dalam misi merebut janji Rasulullah SAW untuk menakluk Kota Konstantinopel. Ketabahan dan semangat jihad yang sewajarnya kita jadikan pegangan dalam hidup.

Rentetan kisah suka dan duka yang menulusuri beberapa era pemerintahan antaranya era Khulafa al-Rasyidin, Khalifah Bani Umayyah, Bani Abbasiah, Kesultanan Seljuk dan Khalifah Uthmaniah. Sebuah buku yang penuh dengan kata-kata semangat sehingga meremang bulu roma saya, sehingga menitis air mata hiba mengenangkan semangat jihad yang tak pernah putus di kalangan tentera Islam. Tentera-tentera yang menjadikan syahid sebagai impian hidup mereka.

Lima bintang daripada lima (5/5*), ikhlas dari saya untuk titik peluh penulisnya. Buku ini mengajar saya betapa sukarnya seseorang penulis menzahirkan ilham untuk bacaan kita.

“Siapakah sultan pada masa ini? Jikalau ayahanda adalah Sultan, maka pulanglah dan pimpinlah pasukan ayahanda. Tetapi seandainya ayahanda menganggap saya sebagai Sultan, maka saya meminta ayahanda segera ke mari untuk memimpin pasukan saya.” (muka surat 619) -- Isi kandungan perutusan Sultan Muhammad Al-Fateh kepada ayahandanya Sultan Murad.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger