Catatan sisi dari nurani


Beberapa sahabat bertanya bagaimanakah untuk terbitkan sesebuah buku. Jawapan saya berbeza mengikut si penanya. Namun kesemuanya saya jawab, “Untuk terbitkan sebuah buku bukan mudah. Apabila kita usai menulis, bukan semudah petik jari, tup-tup buku keluar.”

Salah satu fasa yang penting ialah suntingan dan perbincangan dengan editor. Ada sesetengah penulis (setakat saya tahu), tak berapa suka manuskripnya diubah. Bagi saya, editor diberi kebebasan penuh untuk membaik pulih dan memberi cadangan balas bagi kebaikan sesebuah buku. Sudut pandang penulis dan editor berbeza. Beza itu yang memberi kebaikan, insya-Allah.

Sebab itu, saya menerima dengan baik setiap saranan dan respons dari editor, dan saya pula turut memberi cadangan balas. Ego dibuang jauh-jauh agar jangan syok sendiri dengan manuskrip. Namun dalam masa yang sama, saya berikan rasional atau jawapan setiap persoalan yang dibangkitkan.

Alhamdulillah, setakat ini kerjasama dengan editor dua penerbit – Galeri Ilmu dan Must Read - berjalan dalam ukhuwah Islam. Semoga ia berpanjangan sehingga ke syurga.

Sebagai penggemar fiksyen/novel saga-sejarah, fantasi dan sains-fiksyen bahasa Inggeris, saya terharu dengan sambutan walau sekecil mana pun terhadap novel saya. Semoga usaha bersama rakan editor dan penerbit ini diberkati Allah Taala.

Beberapa komen dan ujana bagi penulisan novel PERANG ARMAGEDON (skrin di bawah) dan novel lain dalam genre yang sama. Saya terharu atas kerjasama dan sokongan ini.

@@@@@@@

Rayyan berkata, “Dinasor ini hebatlah, abah! Kuat!”

Saya menyahut, “Ya ... itu makhluk Allah. Jadi yang ciptakannya lagi hebat.”

“Allah lagi hebat?"

“Ya ... Allah kan Tuhan kita. Allah Maha Hebat.”

Rayyan menjawab, "Betullah, abah.”

** Dialog petang saya dan putera berusia 7 tahun Rayyan Hisyam.

@@@@@@@

Tiga sahabat, rakan dan pailang (foto atas).

Walau berbeza umur, kami boleh bersama dalam sebuah usaha meninggikan Islam dan memandaikan bangsa dari sudut tersendiri. Terima kasih, sahabat, justeru hadir dalam hidup ini.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger