Sebuah novel tebal yang ringan tapi berat isinya. Aku tak gemar novel perang. Namun kerana sukakan iktibar dan pengajaran, aku menghabiskan beberapa hari untuk membacanya hingga ke muka surat terakhir. Novel ini ternyata padat isi dan info berguna.

Terima kasih dan sekalung tahniah buat penulis (sahabatku) Web Sutera yang berjaya menghidupkan watak-watak fantasi dalam novel ini, di samping menyelitkan pengajaran dan idea-dea yang di luar jangkaan. Sebagai seorang pembaca tegar karya-karya thriller, seram dan aksi, aku ada beberapa komen yang mana aku harap komen-komen ini dilihat dari sudut positif. Semoga komen-komen ini memberi manfaat.

Novel ini sebuah novel islamik, yang memberi gambaran baik tentang agama Islam, semangat jihad dan keberanian pejuang-pejuang Islam. Alangkah sesuainya jika tarikh-tarikh peristiwa dalam novel ini menggunakan tarikh hijrah. Dan jika pun masih nak gunakan tarikh masihi sekalipun, biarlah ia diisi dalam kurungan sebagaimana begini; contoh 16 Rejab 1435 (15/5/2014).

Novel ini sebuah karya fiksyen, yang memberi gambaran zaman akan datang, bagaimana suasana kehidupan manusia dalam masa itu. Dari pengamatanku, penulis cuba mengambarkan penguasaan dan kecanggihan teknologi dalam banyak hal, terutama dari pengunaan senjata, penerokaan angkasa, setelit. Malah penulis juga mengambarkan kenderaan awam (kereta) yang mengunakan kepintaran teknologi AI. Namun dalam satu bab, aku terlupa muka surat berapa, ada sebuah keluarga yang sedang menonton berita dengan mengguna tv plasma. Rasanya tv jenis ini dah tak wujud pada abad ke-25.

Begitu juga dengan bab seorang gadis bernama Samatha, kalau tak silap aku yang mengupdate (menulis) blognya. Rasanya pada abad ke-25 nanti, bukan hanya blog, Twitter, malah Facebook mungkin dah tak wujud lagi. Seperkara lagi, gaya penulisan Samatha dalam blognya sangat sama dengan gaya penulisan monolog si Mukmin, yang kerap menggunakan ayat pendek. Contoh: ‘duhai hati’, ‘hei aku’, ‘ya Jesus, ‘wahai dunia’.

Ketika menulis perengan di atas, aku teringat sebuah rancangan lawak suatu masa dulu, yang mana tema lawak minggu itu ialah kisah zaman akan datang. Apa yang menarik perhatianku, selain penampilan pakaian yang berbeda, bahasa percakapan (slanga) yang digunakan juga berbeda. Ya.. aku tahu itu hanya bahan lawak. Tapi aku rasa ada benarnya, bahawa gaya percakapan kita akan berubah mungkin 10 atau 20 tahun akan datang.

Sedangkan dalam novel ini gaya percakapan lebih kepada bahasa sekarang. Malah penulis banyak menggunakan perkataan ‘okey’… sikit-sikit ‘okey’, macam perkataan 'okey' itu dah sinonim dengan semua bangsa, baik Muslim, Yahudi ataupun Bosnia, dan sinonim dengan zaman sekarang hingga akan datang.

Menulis soal percakapan, aku rasa dalam novel ini penulis terlepas pandang satu perkara. Rujuk perbualan antara kapten armada sebuah kapal perang USS (tak ingat nama kapal perangi itu), dengan seorang Komghazi Islam, yang menggunakan peribahasa ‘sekilas ikan di air, dah tahu jantan betina’. Aku rasa kapten itu entah faham atau tidak dengan peribahasa itu, dan yang bercakap itu, agak-agaklah dengan siapa yang diajak bercakap, nak guna peribahasa bagai.

Begitu juga perbualan antara jin ifrit dengan Komghazi Fateh Sa’adi (kalau tak silap aku, ketika pertarungan terakhir di piramid itu), penulis memasukkan pepatah ‘sudah gaharu cendana pula’. Aik! Jin pun tau peribahasa Melayu? Cangih, canggih!

Bab yang paling susah nak faham ialah bab 29. Sungguh keliru, berbelit-belit dan memang sukarlah. Entah apa yang penulis cuba gambarkan, aku pun tak tahu. Tapi dalam imaginasiku, aku terbayang-bayang sebuah movie yang bertajuk The Matrix. Aku rasa macam itulah gambarannya.

Sedar tak sedar, dah berjela-jela rupanya komen aku. Oppps!! Maaf bos.. hehehe. Sebenarnya kalau nak ikutkan banyak lagi yang aku nak tulis, terutama tentang kapal angkasa, UFO, makhluk dari planet lain dan nak minta sedikit pencerahan tentang bangsa Polip itu. Tapi mungkin lain kalilah, insya-Allah.

Akhir komen, aku rasa penulis memang bersungguh-sungguh dalam penulisannya, terutama dalam genre sejarah Islam dan perang. Semua orang tahu, memang terlalu jarang kita jumpa novel atau penulis yang sanggup menulis cerita-cerita sebegini. Apatah lagi yang bersandarkan fakta dan info.

Jujurnya mereka yang sanggup menghabiskan buku ini adalah mereka yang minat dengan penulisan ataupun minat dengan penulisnya (atau kedua-duanya sekali). Juga yang ingin belajar teknik penulisan, terutama teknik imbas kembali, mereka yang suka dengan fantasi dan mitos, dan mereka yang mencari pengajaran, ilmu dan ikhtibar dalam setiap novel. Alhamdulilah, salah seorang dari mereka adalah aku.

** Komentar dan kritikan Tuan Yg Lain, YgLain Enterprise, Mersing, Johor.

Respons susulan saya

Terima kasih, sahabat. Tiada daya upaya melainkan dari Allah belaka. Bukan mudah untuk menulis dan membayangkan senario masa depan yang belum pasti. Insya-Allah, sebuah ulasan dan sudut pandang berbeza. Pandangan dan kritikan membina. Namun persepsi setiap pembaca berbeza. Justeru .. saya raikan, insya-Allah. Persepsi teknologi juga turut rencam ... ikut budi bicara dan taakulan sendiri.

Aku menulis cuba menata makna
dari serbuan informasi mengatur cakna
walau sisi pandang pencicip ada beza
namun bukan penghalang untuk berkarya.

** Novel berunsur sejarah dan masa depan ini diterbitkan oleh Galeri Ilmu.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger