Sastera Ada Dalam Islam


Mungkin bagi sesetengah orang, membaca novel itu remeh dan langsung tidak perlu. Bagi segelintir orang, ruang sastera di dalam suratkhabar hanyalah sampah yang tidak perlu dikutip ambil. Bagi geng pendengki, semua karya kreatif sekadar picisan, bahkan berdosa untuk dibaca.

Dari beberapa sudut, memang banyak karya kreatif adalah busuk, cemar dan cabul. Tetapi menghukum semua karya fiksyen sebagai tidak perlu dalam masyarakat adalah kebodohan dan ketololan.

Maaf cakap!

Sekiranya tiada karya kreatif yang mengajak menjadi baik, yang menggugah jiwa, yang mengisi ruang naluri untuk mencintai keindahan dan yang mahu belajar tapi malas baca kitab tebal, apa lagi bahan untuk menangkis dakyah budaya Iblis dan Dajjal yang dibawa oleh geng kuffar? Sedangkan mereka (baca: musuh Islam) terus-menerus menanam budaya pemikiran jahat, menghina kejadian mulia manusia, kelak akan menjadi teman-teman syaitan di neraka.

Jadi sumbangan ulama dan cerdik pandai Islam dalam menulis karya kreatif dan sastera adalah sia-sia, menjadi satu dosa?

** INTAI DI BAWAH KARPET.
********************

Apakah NAKHODA AGUNG? | NAKHODA AGUNG ialah sebuah novel atau karya fiksyen adaptasi sejarah di era Nabi Nuh. Karya ini muncul di persada perbukuan setelah saya dipelawa menulis oleh penerbit. Sebelum ia diterbitkan, banyak pusingan perbincangan dan suntingan dibuat.

Saya tahu, ramai yang tidak menyedari wujudnya novel ini. Entah mengapa, karya ini juga persis suam-suam kuku menjadi suram kemudiannya. Saya percaya, bahkan amat percaya, bahawa bukan disebabkan oleh tidak menariknya konten yang dipersembahkan. Mungkin bersebab lain yang tidak terjangkau oleh akal.

Ia sebuah novel yang saya usahakan lantaran menyahut undangan penerbit dan ingin mencabar diri. Bahkan saya selalu menyebut, bahawa saya mencari kelainan dalam menulis cerita. Bahawa cerita ini ialah dari WEB SUTERA, yang menekankan ibrah (pengajaran) dalam penceritaan, walaupun ia mungkin dalam cerita seram (contohnya).

Untuk NAKHODA AGUNG, salah satu metod yang digunakan ialah monolog. Monolog inilah juga boleh diambil sebagai 'apa yang saya fahami berdasarkan kajian' dan 'apa yang mahu saya sampaikan' kepada khalayak pembaca.

Justeru percaya ia benda baik, maka saya terbitkan secara PERCUMA di laman Wattpad. Tuan dan cikpuan boleh membacanya di sini: https://www.wattpad.com/story/92050398-nakhoda-agung. Benarlah ia bukan keseluruhan novel, tetapi setidaknya ia cerminan kepada apa yang terkandung dalam naskhah istimewa ini.

** Andai mahu membelinya, insya-Allah saya ada stok yang terhad. Juga ada kombo bersama novel RAJA KESATRIA dan antologi CLEAR. Boleh pilih mana yang disukai. Tak mahu beli pun tak apa. Tetapi bacalah dulu.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger