Monolog Jiwa


Dengan al-Quran Tuhan memuliakan sesiapa yang menerima ajakan-Nya, memberi anugerah. Kitab al-Quran akan menjaga para pembacanya yang ikhlas mencari ilmu yang terkandung di dalamnya. Al-Quran juga mengandungi perkara rahsia yang hanya dapat diketahui oleh manusia yang meneliti kandungannya.

Tuhan juga menerangkan sikap-Nya yang tidak menyukai orang yang tidak mempercayai rasul dan golongan yang jahat. Dalam masa yang sama, Tuhan menjelaskan masalah syirik (mempersekutukan Tuhan), iaitu satu dosa yang paling besar yang tidak akan diampuni-Nya.

Tuhan menjelaskan juga agama yang paling baik ialah agama yang menyeru manusia untuk menyembah Allah sahaja, tiada Tuhan selain Dia, dan melakukan amal ibadat sesuai dengan perintah-Nya, bukan mengikut selera masing-masing tanpa panduan al-Quran. Sesungguhnya agama Nabi Ibrahim adalah agama Islam juga dengan Tuhan mengistiharkan Ibrahim adalah kekasih-Nya, antara lainnya.

Tuhan sangat tidak menyukai orang yang lari dari musuh dengan niat tidak mahu berjuang demi hanya untuk kepentingan diri sendiri. Dalam ayat jihad, Tuhan jelaskan manusia tidak boleh mengelak dari mati walaupun seseorang itu lari dari medan jihad kerana mati adalah perkara nyata, walaupun manusia bersembunyi di sebalik halangan yang kukuh.
*************


DOKTRIN KESATRIA | Himpunan kisah, cerita, catatan, dan anekdot tinta juara (champion). Semoga bermanfaat untuk bacaan, telaah, kajian, dan terasa di sudut hati.

Sebuah projek ebuku seterusnya insya-Allah. IQRA'!

Bermula di sini: https://www.wattpad.com/story/180533302-doktrin-kesatria

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger