Pemilihan Nizar tidak mengejutkan tapi menggerunkan?

Pendapat bernas dan berasaskan fakta ini saya ambil dari ruangan Pendapat, mStar Online. Menang menarik untuk kita teliti. Jom baca!

Pemilihan
Nizar sebagai calon PAS dan Pakatan Rakyat di Parlimen Bukit Gantang tidak mengejutkan tetapi sebenarnya menggerunkan Barisan Nasional terutamanya Zambry sendiri. Hari ini dilaporkan Zambry berkata kepada bernama bahawa kononnya pemilihan Nizar tidak mengejutkan.

Majoriti rakyat Negeri Perak tidak berpuas hati dengan pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar Perak. Ini kerana kemampuan dan ketokohan Nizar jauh lebih hebat daripada Zambry. Rakyat Perak khususnya di Bukit Gantang pastinya berbangga mempunyai seorang Menteri Besar berkebolehan seperti Nizar. Nizar umpama simbol penyatuan rakyat pelbagai kaum di Perak.


Penolakan Zambry oleh rakyat terbukti apabila diperolokkan dengan laungan "boo" oleh masyarakat Cina di situ, semasa menghadiri suatu majlis di Sekolah Rendah Yuk Choy, di Ipoh.


Zambry pastinya tidak mahu jika rakyat mendapat maklumat sebenar bagaimana kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di bawah Dato Seri Nizar Jamaluddin dirampas. Zambry dan BN tahu jika rakyat mendapat maklumat yang betul, UMNO dan BN pasti akan menerima padahnya.


Walaubagaimanapun rakyat kini mula cerdik mendapatkan maklumat yang sahih, dan tidak hanya membaca maklumat daripada berita arus perdana. Mereka boleh memilih mana yang benar.


Pengisytiharan Nizar sebagai calon, bakal membangkitkan semula memori rakyat kepada kebiadapan UMNO dan BN, apabila merampas negeri Perak secara haram. Pengundi Bukit Gantang pastinya bijak memilih orang yang sudah terbukti kebolehannya memimpin.


Walaupun 10 bulan suatu jangkamasa yang sangat pendek tetapi pelbagai pembaharuan yang telah dilakukan oleh YAB Nizar demi kesejahteraan rakyat. Selama pemerintahan tersebut membuktikan bahawa rakyat pelbagai kaum Melayu, India dan Cina mampu bersatu dan saling mempercayai.


Penyatuan pelbagai kaum ini yang sangat ditakuti UMNO kerana menimbulkan sentimen perkauman adalah senjata merbahaya mereka untuk kekal memerintah. (HAZIQ FIRDAUS)

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger