Konstantinopel: Menjulang Panji Jihad (15)

Selain mendengar kuliah agama di masjid, pada lain ketika, Sultan Murad II mengajak sekali lagi kedua-dua ulama itu ke istana. Beliau ada perkara khusus untuk ditanya dan dibincangkan.

Sebelumnya Sultan Murad II mengingati pertama kali beliau berjumpa dengan Syeikh Bayram.

Saat Syeikh itu tiba di istana pada kali pertama, Sultan Murad II melihat wajahnya dan jelas bersinar seperti matahari di langit. Indah dan jelas. Ekspresi wajah, penampilan dan sikapnya semua molek. Keelokan terserlah semasa beliau berdiri, berbicara atau berjalan.

Sultan Murad II melihat refleksi kecantikan dalaman di wajahnya dan beliau mengerti bahawa mereka yang melaporkan sikap Wali Allah ini kepadanya salah. Beliau menunjukkan rasa hormat dan menerimanya sebagai tamu istimewa di istananya. Kemudian beliau sungguh tenang mendengar setiap tutur bicara ulama itu.

Kini tetamu istimewa itu berada di hadapan matanya sekali lagi, bersama muridnya Syeikh Aaq Syamsuddin. Sultan Murad II cukup senang, terpancar sinar gembira di wajahnya.

Sebaik duduk, Sultan Murid II terus kepada persoalan, “Tuan Syeikh yang dimuliakan, adakah hadis Rasulullah (SAW) yang mengatakan kota Konstantinopel akan ditawan oleh Islam di bawah raja yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik itu sahih?”

Syeikh Bayram menjawab "Demi Allah hadis itu sahih, Tuanku."

"Tuan Syeikh yang saya muliakan. Tuan seorang alim yang berada semasa pemerintahan Sultan Urkhan, Sultan Murad sebelum saya dan ayahanda saya Sultan Beyazid. Tuan sudah tahu akan usaha-usaha penaklukan sebelum itu juga. Saya pun pernah di tahun 825 Hirah cuba menawan kota itu. “

Sultan terdiam sebentar sebelum bertanya, “Mengapa saya masih tidak berjaya menakluk Konstantinopel? Adakah saya, tentera dan rakyat saya tidak layak?"

Syeikh Bayram tersenyum, kemudian dia bertafakur. Suasana sunyi dalam balai penghadapan istana itu.

Wali Allah itu memberi taakulannya, “Allah bentangkan dalam perancangan-Nya dengan rumusan bahawa kebenaran pasti menang, tanpa kita perlu ragui. Walaupun demikian, kemenangan harus dimulai dengan perjuangan yang berat, hatta sehingga nyawa melayang demi sebuah syahid yang mulia. Begitu juga dengan kemudahan pasti menjelma, tetapi kita mesti menyeberangi lautan kesulitan terlebih dahulu.

“Untuk diri saya sendiri dan Tuanku yang saya sayangi, harus difahami yang diutamakan dalam hidup ini ialah proses, bukan sekadar hasil. Maka yang lebih bermakna ialah perjuangan meraih keberhasilan, bukan hanya keberhasilan itu sahaja. Allah sudah tetapkan takdir yang keberhasilan itu pasti datang asalkan disertai dengan perjuangan dan bantuan Allah dari tawakal kepada-Nya.

“Tuanku, suka saya membaca ayat al-Quran dalam Surah al-Insyirah, ayat 5 – 6.”

Kemudian Syeikh Bayram membaca maksud terjemahannya, “Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.”

Sultan Murad II lantas mengucapkan ucapan pohon keampunan, “Astaghfirullah,” berulang kali.

“Lantas apa hemat dan firasat Tuan Syeikh, bila dan siapakah yang dapat menakluk Konstantinopel?”

Syeikh Bayram terdiam. Beliau pejamkan mata, khusyuk meraih ilham Allah dengan kepala tertunduk.

Tidak berapa lama kemudian, Syeikh Bayram mengangkat kepalanya. Beliau memandang wajah Sultan di hadapannya dengan tersenyum manis, lalu berkata, “Allahu-Akhbar! Menurut firasat saya, bukan Tuanku yang dapat menakluk kota itu, tetapi putera Tuanku.”

“Ya Allah! Saya tiada anak lelaki lagi. Bagaimana?” Wajah Sultan Murad II penuh tanda tanya.

“Insya-Allah, Sultan, Tuanku akan dikurniakan seorang putera yang baik, beriman dan gagah.”

“Isteri saya hamil?”

Syeikh Bayram mengangguk.
 
** Sedikit lagi di sini, insya-Allah.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger