Hijrah 1434 – Menjulang Panji al-Fateh


Selamat datang Hijrah 1434. Daku ingin turut berhijrah bersama umur yang bertambah. Daku ingin jadi lebih baik dari semalam yang ditinggalkan. Jejak-jejak sejarah manusia buat pedoman dan pengajaran. Belajar dari hijrah para Champion, insya-Allah, itu suruhan al-Quran. Moga Malaysia menjadi lebih baik dan Allah memenangkan para pejuang kebenaran dan keadilan. Amin ya Rabb.

Ya, daku masih menata ceritera sang al-Fateh di malam Maal Hijrah 1434. Sungguh, sang al-Fateh - Sultan Muhammad bin Murad dan Syeikh Aaq Syamsuddin - adalah utusan langit bagi meruntuhkan ego hagemoni kuasa tirani dan gandalan benteng-benteng kukuh Konstantinopel.

Januari – Mac 1453 Masihi | Sultan Muhammad al-Fateh memikirkan struktur di beberapa bahagian tertentu benteng-benteng yang mengelilingi kota Konstantinopel. Peta dan lukisan kota itu berada di hadapannya. Beliau memasuki ke dalam kota itu, persis sang helang bermata tajam melayah di sudut-sudut penting mencari mangsa. Mindanya bekerja sepanjang malam.

Dadaku berdebar tatkala menukilkan suasana perang mengepung Konstantinopel oleh dua al-Fateh - Sultan Muhammad dan Syeikh Aaq Syamsuddin. Selama lebih 6 bulan menulisnya, ia pertama kali perasaan ini terasa menendang dada. Setelah jalan perintis disediakan oleh ramai tentera jihad Islam sebelumnya, kini al-Fateh menoktahkan ramalan nubuwwah itu. Berat dan berdebar tugasan ini, ya Allah.

Warkah Champion | Kamu hebat. Daku hebat. Kita hebat. Namun sehebat manapun kamu dan daku, tidak ke mana andai bekalan akhirat diabaikan. Kita hebat dalam bangsat, buat apa?

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger