Susuk tubuh pejuang amat memeritkan

Entri Gerila: Adakah mustahil menubuhkan Republik Islam Patani? di blog Pasalbuku antara entri yang menerima komen yang bermutu. Antara komen itu seperti di bawah.

Apollo 2020: Assalamualaikum. Agak lama juga saya tidak membuka ruang ini. Mungkin pembaca novel GERILA kurang mengenali penulisnya. Tetapi biarlah kita fokuskan kepada isi dalam GERILA.


Perjuangan tidak pernah ada nohktah. Berapa ramai antara kita, termasuk saya rela, sanggup berdepan dengan realiti seorang pejuang. Susuk tubuh pejuang amat memeritkan. Letih dalam erti kata mengharung, menongkah arus.


Di manakah hendak kita letakkan kayu pengukur pejuang. Dalam penulisan, memartabatkan sastera contohnya; siapakah sasaran kita. Berapa ramai yang sanggup membeli senaskah novel seperti GERILA. Di pasaran berlambak novel-novel yang ditulis dan saya tidak tahu apa yang disampaikan oleh penulisnya.

Komentar susulan saya pula begini:

Memang benar bagi pertanyaan "Berapa ramai yang sanggup membeli senaskah novel seperti GERILA." Memang tidak ramai. Saya antara segelintir manusia yang berkecuali itu. Novel sejarah dan fiksyen yang menitipkan isu perjuangan agama dan bangsa memang saya alu-alukan.

Ya, saya pernah memperkatakan hal kebanjiran novel cinta berbahasa Melayu dalam pasaran kita. Memang berlambak. Tidak kurang juga novel cinta yang cuba dilambakkan dan didoktrinkan ke dalam minda anak Melayu amat rendah mutu dan nilai moralnya.

Namun begitu, kedapatan juga novel cinta yang menjuruskan sebuah cinta suci; cinta kepada Rasulullah dan Allah. Justeru itu, kemunculan fiksyen dan novel sejarah di pasaran Malaysia mesti diteruskan. Semoga isu perjuangan dan cinta suci untuk mencari keredhaan Allah menjadi sastera alternatif kepada sekian banyak novel cinta sesama insan.

Saya dan saudara ada pilihan.

Dalam masa yang sama, saya kira, kebanjiran novel cinta bahasa Melayu yang menyentuh cinta muda-mudi yang berakhlak, sedikit sebanyak dapat menjadi tabir kepada budaya fiksyen bahasa Inggeris yang sekian lama mendominasi dunia sastera Malaysia.

Fiksyen cinta bahasa Inggeris terlalu menjurus kepada seks dan kepuasan nafsu semata-mata

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger