Champion Gaya AL-FATEH: Sultan cium tangan ulama


Petikan dari novel Konstantinopel: Kibaran Panji-panji AL-FATEH. Insya-Allah, kaedah penceritaannya berbeza daripada novel nukilan Pak Latib.

Semenjak dirotan oleh ulama berjiwa besar Syeikh Ahmad al-Kurani, Sultan Muhammad yang masih kanak-kanak itu mulai sedar. Baginda mula tekun mengaji Al-Quran. Pada usia lapan tahun, si Al-Fateh itu mulai menyerap ayat-ayat Al-Quran dan menghafalnya. Syeikh yang tegas itu tidak membezakan putera sultan dengan anak-anak muridnya yang lain. Semua dilayan sama rata.

Muhammad Al-Fateh yang menzahirkan rasa hormat terhadap gurunya itu, bukan sebaliknya. Syeikh Ahmad al-Kurani benar-benar melaksanakan amanah Sultan Murad II. Beliau mendidik dan menegur setiap perlakuan salah Muhammad tanpa rasa takut atau segan. Inilah yang betul, yakni ulama yang berjiwa besar dan benar-benar faham peranannya sebagai pewaris para nabi. Mereka sanggup menentang perintah raja atau sultan andai ia bercanggah dengan syarak.

Bagi Syeikh Ahmad al-Kurani, sultan atau anak sultan tidak diberikan tiket istimewa untuk dilayan secara berlebih-lebihan. Beliau, Syeikh Aaq Syamsuddin al-Wali dan ulama-ulama lain tidak pernah mencium tangan sultan, malah sultan yang mencium tangan mereka.

Dengan didikan seumpama itu, tidak hairan lahirnya manusia, pemimpin dan sultan yang hebat seperti Sultan Muhammad Al-Fateh. Pemimpin soleh ini sering meminta pendapat dan doa para ulama dalam semua urusan negara.

Berkaitan: Champion Gaya AL-FATEH: Sahabat-sahabat Parit Pertahan Iman

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger