Kisah Pinggir yang Besar Ibrahnya



Saya berjalan kaki masuk lorong rumah. Tiba-tiba berdesup sebuah basikal melintas. Mahadir!

“Dir! Laju nampak!” Saya melaung.

Dia sempat berpaling dan menjawab, “Bang, aku nak balik rumah. Nak pakai kain pelikat. Maghrib dah nak masuk, nak ke masjid!”

Mahadir, pemuda yang akalnya tak sempurna. Tetapi dia mengenal penciptanya, dan setiap malam berjemaah di Masjid Nurul Hidayah, Kg. Pandan Dalam.

Di ketika lain, ada majlis tahlil dan baca Yasin almarhum mantan Imam masjid, yang diadakan di rumah Imam itu. Salah seorang tetamu yang hadir ialah pemuda Mahadir. Saya dan Imam 1 sempat mengusiknya. Dia layan saja. Dua pinggan penuh nasi dimakan.

Tetapi saya berkata pada Imam 1, “Ustaz, makan kuat tak apa. Namun hari-hari solat di masjid.”

Imam 1 menjawab, “Ya... time kita ada, dia ada. Time saya dan tuan tak ada, pun dia ada. Hebat!”
********************

Setiap kali ke sana, setiap kali itu juga saya melihat seseorang memimpin si ayahnya (saya kira). Orang tua si ayah itu berjalannya amat sukar, antara penyebab ialah kena ujian sakit parkinson. Saban waktu solat belah malam; Maghrib dan Isyak, dan ketika Subuh. Malah acapkali saya melihat si anak membawa si ayah di waktu solat Zohor dan Asar.

Keluar dan masuk kereta, memimpin menjejaki lantai masjid dan sediakan kerusi.

Pada satu ketika, saya berbual dengan siak masjid Wak Amin. Katanya, “Itu menantu dia. Setiap kali bawa ayah mertuanya bersolat jemaah, walaupun dia bekerja. Selalu ulang-alik dari ofis dan masjid.”

Masya-Allah. Subhanallah!

** INTAI DI BAWAH KARPET.

Foto atas: Testimoni dari satu sesi katering pelancaran dan bedah buku di UKM, Bangi. Boleh hubungi pihak SUMAYYA FOODS & CATERING untuk pertanyaan.
********************


Manuskrip ini sudah 3 tahun siap. Sebelum disiapkan, dua kali saya buat tambahan bab dan panjangkan cerita atas permintaan editor. Namun sayangnya, atas sebab-sebab tertentu di luar kawalan, ia tidak jadi diterbitkan walaupun sudah siap design semuanya (dari sebuah penerbit).

Saya kecewa dan berkecil hati (pada mulanya) justeru manuskrip ini masih gagal diterbitkan, walaupun ia dihantar kepada tiga penerbit lain selepasnya. Alasan-alasan tertentu diberikan, bukan menolak lantaran tidak berkualiti.

Langkah selanjutnya saya tukar judul tiga kali, kini menjadi DI SEBALIK HIJAB, untuk memberi gambaran lebih jelas kepada jalan cerita.

Mesej yang saya terima dari salah sebuah penerbit ialah: "Salam tuan. Dengan dukacitanya kami nak maklumkan buat masa sekarang kami tak menerima manuskrip genre fiksyen. Kami hanya menerbitkan buku-buku bukan fiksyen sahaja buat masa ini. Adapun, kami mengalakkan tuan untuk menghantarkan manuskrip ke penerbitan lain kerana kualiti manuskrip yang dimiliki. Terima kasih."

Selepas itu saya mahu hantar kepada sebuah penerbit lain, tetapi ada rakan memberi maklum jangan hantar lantaran sebab yang tidak perlu saya ceritakan. Alahai!

Walau apapun, saya akan terus menulis perkara yang saya kira baik untuk dipersembahkan kepada khalayak, insya-Allah.

DI SEBALIK HIJAB, manifestasi perjuangan demi iman dan kebenaran langit. Boleh dibaca PERCUMA di sini.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger