TEMASYA MASJID - BUAT APA GADUH-GADUH

Selama dua hari saya berada di ruang legar dalaman Masjid Ar-Rahman, Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur untuk program Temasya Masjid Ar-Rahman (TAMAR). Mulanya, pada hari pertama 23 Mei, saya ke ruang parkir di bahagian belakang masjid ingin buka meja dan bonet kereta untuk jualan buku-buku. Usya punya usya, alih-alih semua yang membuat jualan di situ balik sebelum jam 3.00 petang. Sebabnya ialah tiada orang pergi ke situ kerana, pada hemat saya, ruang langsung tak strategik. Jadi saya pun membawa buku-buku ke bahagian dalaman masjid.

Peluang menjual buku/novel di ruang legar dalaman masjid berbaloi dari banyak sudut. Berkongsi ruang niaga penerbit Galeri Ilmu, saya bertemu, bersembang, menjual dan autograf buku-buku yang sahabat pembaca beli. Juga peluang mempromosi diri yang bersedia berkongsi cerita dan pengalaman di sesi motivasi dan acara buku.

Alhamdulillah. Masya-Allah! Di hari pertama juga, saya menerima kunjungan seorang sahabat Cina, Devlender Yeoh. Dia membeli tiga buah novel ibrah sejarah terbitan Galeri Ilmu, dan saya hadiahkan novel keempat bersama Must Read - Nakhoda Agung (kisah bahtera Nabi Nuh dan melapetaka besar di waktu itu). Dia berkata, “Tuan, ini kali ketiga saya masuk masjid.”

Pada mulanya saya tak perasan semasa dia menegur di ruang parkir belakang masjid. Allahu-Allah! Dia kenakan pakaian sangat sopan. Kemudian bualan kami panjang, lebih satu jam.

Saya bercerita lagi di luar masjid bersama Devlender Yeoh. Berkongsi kisah dan kefahaman akan makna Tuhan dan alam. Bersembang pasal iman dan amal, tentang kesepaduan Malaysia, pasal kita semua ini berasal dari sepasang manusia bernama Adam dan Hawa.

Saya tebarkan kesamaan insan, dan mengapa Allah mencipta manusia berbagai bangsa dan bahasa. Kita dilahirkan untuk berkawan, bukannya berperang mengangkat senjata tanpa alasan yang sah.

Buat apa gaduh-gaduh. Bikin apa semaikan sentimen sempit perkauman? Malaysia hanya satu, bro!

** INTAI DI BAWAH KARPET.
********************


RAJA KESATRIA | Saya rasa cukup ayat-ayat dalam poster ini sebagai pengenalan, kepada yang belum memilikinya lagi. Sebuah thriller-sejarah di sebalik pembacaan dan kajian. Bukan alang-alang insya-Allah.

Sudilah untuk hubungi saya melalui mesej peribadi (pm/dm) Facebook, IG, atau Twitter (WebSutera), atau WhatsApp/Telegram. Harga RM25 termasuk postage. Kos yang selebihnya saya belanja.

** Insya-Allah, ikhlas dari sang fakir di sisi Allah, WEB SUTERA.

0 comments:

LUSIANA CATERING: HALAL food and catering services.

Komentar dari pembaca di Goodreads | This is one good book. I’ve read one by this author before,Perang Armagedon, which...

Posted by Web Sutera on Friday, 4 March 2016

Copyright © 2013 - WebSutera.com - is proudly powered by Blogger